Supermarkten niet duidelijk over duurzaam ondernemen

27 december 2010

Supermarktketens in Nederland laten weinig los over hun beleid en prestaties voor duurzaam ondernemen. Dit blijkt uit onderzoek van merkenvergelijkingssite RankaBrand.nl.

Rank a Brand onderzocht publicaties over duurzaam ondernemen op websites van supermarktketens. Het bureau deed dit onderzoek naar aanleiding van de motie 'Eerlijke supermarkten' van de ChristenUnie. Deze motie pleit ervoor alle huismerkproducten in 2015 duurzaam te maken. Albert Heijn, op de voet gevolgd door C1000, heeft de meeste 'best practices' concreet beschreven. Aldi, Nettorama en Sanders publiceren weinig tot niets over hun beleid en prestaties voor verantwoord ondernemen.

Hoewel alle supermarkten zijn aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en dus al verschillende duurzaamheidsconvenanten hebben ondertekend, zijn de bedrijven over het algemeen nog weinig transparant en concreet op hun websites. "Zelfs de koplopers Albert Heijn en C1000 scoren nog maar een kwart van de punten", zegt communicatiemanager Imke van Schaaijk. "Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook de concrete doelstellingen en cijfers."

 

Wat betreft de verslaglegging over milieugerelateerde zaken, zoals het assortiment biologisch, geeft de sector weinig houvast. Van Schaaijk: "Elke supermarktketen houdt de verkoopcijfers van het biologisch assortiment netjes voor zichzelf bij. Maar om de prestaties tussen bedrijven te kunnen vergelijken zou die informatie ook online beschikbaar moeten zijn. Alleen Albert Heijn en Deen Supermarkten geven hier een indicatie over."

 

De meeste supermarkten noemen online wel verschillende maatregelen om hun CO2-uitstoot te beperken, zoals het afdekken van koel- en vriesinstallaties en het gebruik van zuinige verlichting. Maar of die inspanningen leiden tot een werkelijk kleinere voetafdruk van het bedrijf is meestal niet na te gaan. Alleen Albert Heijn publiceert jaarlijks de voetafdruk van uitgestoten broeikasgassen, welke van 2008 tot 2009 groter is geworden. Van Schaaijk: "Verder vermelden supermarkten weinig concrete doelstellingen om die voetafdruk binnen een bepaalde tijd met een bepaald percentage te verkleinen."

Altijd op de hoogte blijven?