Nieuws

Winkel op de boerderij heeft toekomst

De consument verkiest doorgaans de supermarkt boven een boerderijwinkel. Boeren kunnen consumenten verleiden tot meer aankopen door het assortiment uit te breiden en door beter bereikbaar te zijn.

Ook samenwerken met de plaatselijke supermarkt kan de verkoop stimuleren.

Uit het onderzoek ‘Food op de boerderij. Consumentenonderzoek naar bedrijfsbezoeken en koopgedrag in de boerderijwinkel’ van Wageningen UR blijkt dat consumenten positief zijn over het kopen van producten op de boerderij. Maar winkelen in de supermarkt beschouwen zij als makkelijker en dichterbij. Hierdoor is het aantal aankopen in de boerderijwinkel beperkt.

De laatste jaren neemt Food op de boerderij, oftewel boerderijverkoop, steeds professionelere vormen aan. De boerderijwinkel onderscheidt zich van de supermarkt door kennis van zaken, betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid, smaakvolle en mooie producten en genieten. De meest gekochte producten zijn groente, fruit, eieren en aardappelen. De belangrijkste aankoopmotieven zijn prijs, smaak en kwaliteit. Ook worden ‘vers’ en ‘lekker’ veel genoemd. In de ogen van consumenten vormen vooral afstand en de gelegenheid (om naar de boerderij te gaan) drempels voor het kopen op de boerderij.

De belangrijkste redenen voor een bezoek aan de boerderij zijn de dieren, een veilige omgeving, de boer(in) zelf, huisverkoop en zelf kunnen zien hoe voedsel wordt gemaakt. De meeste bezoekers vinden de bezochte bedrijven authentiek. Het bezoek aan de boerderij is voor veel mensen belangrijker dan de manier (biologisch of niet-biologisch) waarop geproduceerd wordt.

Om de boerderijverkoop te stimuleren krijgen agrarisch ondernemers de volgende tips:

- Houd bestaande bezoekers vast en tevreden door het productaanbod uit te breiden en meer producten op voorraad te hebben. Let daarbij goed op de dieren, een veilige omgeving, klantgerichtheid, transparantie van het productieproces en de producten zelf.
- Maak gebruik van het feit dat je aanvullend bent op de supermarkt. Ontwikkel samen met de (plaatselijke) supermarkt strategieën om supermarkt en boerderijverkoop als een win-winsituatie neer te zetten. Wees je bewust dat biologisch niet hét argument is voor de klant. Dierenwelzijn, milieuvriendelijkheid, klantvriendelijkheid, smaak etc. wegen zwaarder.
- Achterhaal wat de consument als belemmering ervaart om de boerderijwinkel te bezoeken en maak het hem/haar makkelijker door beter bereikbaar te zijn, waardoor de frequentie van het shoppen op de boerderij omhoog gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer berichten

  • Supermarkten niet duidelijk over duurzaam ondernemen

    Supermarktketens in Nederland laten weinig los over hun beleid en prestaties voor duurzaam ondernemen. Dit blijkt uit onderzoek van merkenvergelijkingssite RankaBrand.nl. Rank a Brand onderzocht publicaties over duurzaam ondernemen op websites van supermarktketens. Het bureau deed dit onderzoek naar aanleiding van de motie ‘Eerlijke supermarkten’ van de… Lees verder →

  • Lunchbon voor langer bezoek aan BioVak 2011

    BioVak 2011 geeft lunch- en dinerbonnen weg aan biologische agrariërs. De bezoekers krijgen de waardebon als ze tijdens het evenement een medewerker van uitzendbureau AB inhuren. Zo wordt het een gezellige dag uit en kan het werk thuis gewoon doorgaan. De waardebonnen zijn te verzilveren tijdens… Lees verder →

  • Aristo Uitgeversgroep verhuist!

    Met ingang van 3 januari wijzigt het bezoekadres van Aristo Uitgeversgroep. Van de Opgang 2 verhuizen wij naar Zonnedauw 3 in Drachten. Het postadres blijft ongewijzigd. Het nieuwe bezoekadres, per 3 januari 2011: Zonnedauw 39202 PE Drachten Postadres:Postbus 1049200 AC Drachten Aristo Uitgeversgroep is uitgever… Lees verder →

  • Versmarketeer 2011 zoekt kandidaten

    Het is vanaf vandaag mogelijk kandidaten te nomineren voor de verkiezing Versmarketeer van het jaar 2011. De organisatie is op zoek naar ondernemers, marketeers en communicatieprofessionals die een voortrekkersrol vervullen in de versmarketing. Het doel is het bevorderen van de kennis over en de toepassing van… Lees verder →

  • Arbocatalogi zetten sectoren op scherp

    De campagnemiddelen over mes- en machineveiligheid vinden gretig aftrek bij bedrijven in de vlees- en vleeswarensector en bij pluimveeslachterijen en -verwerkingsbedrijven. Ook de online arbocatalogi worden steeds vaker bezocht. Volgens de Arbeidsinspectie maakt de branche wel serieus werk van arbeidsomstandigheden, maar moet het nog veiliger.… Lees verder →

    Arbocatalogi zetten sectoren op scherp
  • Meat & Fresh Expo 2011: platform volledige versbranche

    Meat & Fresh Expo vindt komend jaar plaats van zondag 20 tot en met woensdag 23 maart in Kortrijk Xpo. De tweejaarlijkse, nationale vakbeurs is een totaalplatform voor de volledige versbranche. Speciaal voor de aanbieders van vers vlees en fabrikanten in food is er de Fabrikantenboulevard. Het betreft… Lees verder →

  • Geen PPE-heffing voor pluimveeslachterijen in december

    De deelsector pluimveeslachterijen verwacht over heel 2010 meer te slachten dan vooraf voorzien met als gevolg een hogere heffingsopbrengst. Daarom heeft het Dagelijks Bestuur van het Productschap Pluimvee en Eieren besloten om over de te slachten dieren in de maand december het heffingstarief op nul… Lees verder →

  • Groene Sint draagt stokje over aan Groene Kerstman

    De Groene Sint heeft vandaag het land verlaten. Ook dit jaar streed de Groene Sint met succes tegen ‘foute’ en voor duurzame, eerlijk geproduceerde chocoladeletters. Voor zijn vertrek naar Spanje heeft de goedheiligman het duurzame stokje overgedragen aan de Groene Kerstman. De Groene Kerstman zal… Lees verder →

    Groene Sint draagt stokje over aan Groene Kerstman
1 2 3 86
Naar archief →