Winkel op de boerderij heeft toekomst

5 oktober 2010

De consument verkiest doorgaans de supermarkt boven een boerderijwinkel. Boeren kunnen consumenten verleiden tot meer aankopen door het assortiment uit te breiden en door beter bereikbaar te zijn.

Ook samenwerken met de plaatselijke supermarkt kan de verkoop stimuleren.

Uit het onderzoek 'Food op de boerderij. Consumentenonderzoek naar bedrijfsbezoeken en koopgedrag in de boerderijwinkel' van Wageningen UR blijkt dat consumenten positief zijn over het kopen van producten op de boerderij. Maar winkelen in de supermarkt beschouwen zij als makkelijker en dichterbij. Hierdoor is het aantal aankopen in de boerderijwinkel beperkt.

De laatste jaren neemt Food op de boerderij, oftewel boerderijverkoop, steeds professionelere vormen aan. De boerderijwinkel onderscheidt zich van de supermarkt door kennis van zaken, betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid, smaakvolle en mooie producten en genieten. De meest gekochte producten zijn groente, fruit, eieren en aardappelen. De belangrijkste aankoopmotieven zijn prijs, smaak en kwaliteit. Ook worden 'vers' en 'lekker' veel genoemd. In de ogen van consumenten vormen vooral afstand en de gelegenheid (om naar de boerderij te gaan) drempels voor het kopen op de boerderij.

De belangrijkste redenen voor een bezoek aan de boerderij zijn de dieren, een veilige omgeving, de boer(in) zelf, huisverkoop en zelf kunnen zien hoe voedsel wordt gemaakt. De meeste bezoekers vinden de bezochte bedrijven authentiek. Het bezoek aan de boerderij is voor veel mensen belangrijker dan de manier (biologisch of niet-biologisch) waarop geproduceerd wordt.

Om de boerderijverkoop te stimuleren krijgen agrarisch ondernemers de volgende tips:

- Houd bestaande bezoekers vast en tevreden door het productaanbod uit te breiden en meer producten op voorraad te hebben. Let daarbij goed op de dieren, een veilige omgeving, klantgerichtheid, transparantie van het productieproces en de producten zelf.
- Maak gebruik van het feit dat je aanvullend bent op de supermarkt. Ontwikkel samen met de (plaatselijke) supermarkt strategieën om supermarkt en boerderijverkoop als een win-winsituatie neer te zetten. Wees je bewust dat biologisch niet hét argument is voor de klant. Dierenwelzijn, milieuvriendelijkheid, klantvriendelijkheid, smaak etc. wegen zwaarder.
- Achterhaal wat de consument als belemmering ervaart om de boerderijwinkel te bezoeken en maak het hem/haar makkelijker door beter bereikbaar te zijn, waardoor de frequentie van het shoppen op de boerderij omhoog gaat.

Altijd op de hoogte blijven?