Italiaans ambacht op Keurslager Demodagen

15 april 2014

De Italiaanse slager Dario Cecchini trok volle zalen tijdens zijn shows op de Keurslager Demodagen, die maandag en dinsdag werden georganiseerd in Leusden.

Italiaans ambacht

De beroemde, Italiaanse slager betrad met een pistola op de schouder het podium. Voor de ogen van de bezoekers zette hij het slagersmes in het vlees. Ondertussen vertelde hij bevlogen hoe mooi het slagersvak is en dat ‘wij als slagers’ de verantwoording hebben alle delen van het vlees een goede bestemming te geven. Dario werd door de aanwezigen geroemd om zijn passie: “geweldige man” en “zeer inspirerend”. Na afloop kregen alle bezoekers speciaal Dario-zout mee ter inspiratie.

Quiz

De Keurslager Demodagen stond dit jaar in het teken van ‘goed, beter, de beste’. Op vele fronten werden de bezoekers geïnspireerd om de beste te zijn. Bij de vleesquiz werd iedereen uitgedaagd om de diverse pure stukken vlees te herkennen en benoemen.

Noviteiten

Op de Demodagen presenteerden 63 exposanten hun nieuwste diensten en producten. Producten waren bijvoorbeeld barbecuebraadstukken met gevlochten spek, cranberry lamsnek, diverse prachtige burgers, moink balls, zwiebeling en kip lemon bites.

Spiesenfestival

Op de marketingstand konden de Keurslagers vast een voorproefje nemen op de landelijke barbecueactie die 12 mei in de winkels van start gaat. Iedere bezoeker had van te voren een lot ontvangen, waarmee ze kansmaakten op mooie prijzen. Keurslager Gillissen uit Vlissingen, Schutjes uit Son, Kenkhuis uit Vriezenveen en Elings uit Wageningen zijn de gelukkige winnaars van het teamuitje, een jaar lang gratis kantine snoep, de Boretti barbecue en een taart. Ook de marketingafdeling bood inspiratie om de beste te kunnen zijn: namelijk hoe een lokale barbecuecampagne het beste neergezet en uitgewerkt kan worden.

Noviteiten

Hieronder een sfeerimpressie van de gepresenteerde noviteiten van standhouders op de Keurslager Demodagen.

- Bezoekers hadden veel oog voor de vele producten die de Vereniging van Keurslagers presenteerde.

- Versleverancier Scheria bracht de Gildehoen onder de aandacht; een kip die langer leeft, meer ruimte heeft en beter voer krijgt dan reguliere kippen in Nederland. Om de kwaliteit van de Gildehoen te waarborgen, werkt Scheria sinds kort samen met inspectiebedrijf KBBL. Een artikel hierover is te lezen in Vlees+ editie 2.

- Verstegen Spices & Sauces liet bezoekers kennismaken met het nieuwe concept 'Meatballs & More': tien verschillende, verantwoorde gehaktballen met een unieke binding en heerlijke smaakcombinaties. Elke bal heeft een omvang van 130 gram en bevat een unieke binding en vulling. De Meatballs worden gemaakt met de nieuwe Binding Vero Pure, een bewuste keuze als vervanging voor paneermeel. Het product bestaat uit een combinatie van zetmeel, glutenvrij paneermeel en fruitvezel.

- Bezoekers konden ook proeven van het varkensvlees van Boeren-Bruegel. De Boeren-Bruegel is een Duroc-varken, gerenommeerd voor de malsheid en sappigheid van zijn vlees dat met een authentieke voedselsamenstelling wordt grootgebracht. Als vetbron wordt er olijfolie aan de brijvoeding toegevoegd. Door te kiezen voor een plantaardige vetbron bevat het varkensvlees minder verzadigde vetzuren, wat een positieve invloed heeft op de gezondheid van de consument.

- De Mercurius Groep deelde een cadeautje van de zaak uit aan de bezoekers van de Vispiratiedagen: een collectief verzekeringspakket voor de verswinkel. Werkgevers kunnen door een collectieve verzekering bij Mercurius Groep af te sluiten de secundaire arbeidsvoorwaarden voor de werknemers uitbreiden. De verzekeringen zijn op elk moment af te sluiten en bestaan uit een compleet pakket: inboedel, woonhuis, aansprakelijkheid, ongevallen, auto, reisverzekering en rechtsbijstand. Door de collectiviteitskorting worden de verzekeringen goedkoper voor de werknemers.

- Geert van der Heyden van Degens toont een nieuw assortiment kant-en-klaarmaaltijden voor in de magnetron. Er kan worden gekozen uit verschillende soorten sauzen, groente en vlees. De slager kan zijn klant zo nog meer gemak bieden, met verse producten.

- Cool-Spot is een nieuw en innovatief open koelsysteem dat vocht en lucht over verse etenswaren blaast. Koude lucht en fijn verneveld vocht worden door een uitblaasconsole samengebracht boven het werkoppervlak, bijvoorbeeld een werkblad in een professionele keuken. Het nieuwe systeem creëert een optimaal werk- en bewaarklimaat voor het bewerken en bewaren van kwetsbare, koude gerechten.

- Epos introduceerde zes 'Meesterlijke kruidenoliën' voor vlees en vis. De basis is plantaardige raapolie en er zitten geen E-nummers, smaakversterkers en declarabele allergenen in. De term 'meesterlijk' verwijst naar wereldberoemde schilders als Rembrandt, Van Gogh en Picasso.

Altijd op de hoogte blijven?