Consumentenorganisatie wil antibioticavrij vlees

19 november 2015

De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop roept op om bij de vleesproductie te stoppen met het systematisch gebruik van antibiotica. De organisatie richt zich daarbij op de grote ketens. Test Aankoop verstuurde een brief naar McDonald’s, Subway en Quick waarin wordt aangedrongen om niet langer te maken van vlees waarbij voor de productie routinematig werd teruggegrepen naar antibiotica.

Brief

Test-Aankoop heeft een brief verstuurd naar de grote restaurantketens McDonald’s, Subway en Quick met de vraag hun nationale en internationale antibioticabeleid toe te lichten. Tevens wordt hen gevraagd om doelstellingen te formuleren voor het uitfaseren van het routineus gebruik van antibiotica die ook essentieel zijn voor de verzorging van mensen in de productieketen van al het vlees dat voor hen wordt geproduceerd. Er werd hen gevraagd voor 23 december te reageren.

Beloftes

De consumentenorganisatie richt zich op de grote restaurantketens omdat zij, enerzijds met hun grote aankoopkracht de productie echt kunnen beïnvloeden en anderzijds omdat sommigen van hen al beloftes op dit punt hebben gedaan voor de Verenigde Staten en Canada. McDonald’s liet weten dat binnen twee jaar het pluimveevlees dat gebruikt worden in de Verenigde Staten antibioticavrij moet zijn. In oktober 2015 volgde dezelfde boodschap voor de Canadese afdelingen van de keten.

Op hetzelfde moment liet Subway weten dat restaurantbezoekers overal in de Verenigde Staten kip afkomstig van vleeskuikens die zijn gehouden zonder gebruik van antibiotica. Deze keten voorziet de introductie van vlees van antibioticavrij gehouden kalkoenen in 2016. Na een overgangsperiode van twee tot drie jaar zou dat voor het volledige aanbod moeten gelden. Over zes jaar hoopt de keten die garantie ook voor het varkens- en rundvlees kunnen geven.

Altijd op de hoogte blijven?