Supermarkten blijven stunten met vlees

6 mei 2015

Supermarkten hebben in het eerste kwartaal van 2015 meer gestunt met vleesprijzen. Dat meldt FoodHolland op basis van berichtgeving van Wakker Dier. In januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer nog voor een motie tegen het stunten met vleesprijzen. Toch gaan de supermarkten door met prijsoorlogen en actiestickers op gangbare vleesproducten.

Ingrijpen

Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken heeft de supermarkten al een aantal malen gewaarschuwd. Nu is het tijd dat ze ingrijpt, aldus Wakker Dier. De organisatie gaat de campagne tegen de kiloknaller opvoeren en richt zich met name op PLUS.

Wakker Dier meet sinds 2011 de vleesaanbiedingen van de grootste supermarkten. Inmiddels zijn meer dan 14.000 aanbiedingen met vlees en vleesvervangers geanalyseerd van de folders en websites van de grootste supermarktketens. Het eerste kwartaal van 2015 werd vergeleken met de eerste kwartalen van 2011-2014 van de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, C1000, Dirk, Plus, Lidl en Aldi. Het aantal aanbiedingen met een kiloprijs onder de 4,12 euro was hoger dan vorig jaar: 113 in 2015 versus 96 in dezelfde periode in 2014. Een stijging van 18 procent.

Zonder keurmerk

Het totaal aantal aanbiedingen voor vlees zonder keurmerk steeg met 5 procent. Het aantal aanbiedingen van vlees met één Beter Leven ster, steeg met 23 procent en betreft nu 12 procent van het totaalaanbod van aanbiedingen. Slechts 14 van de 721 aanbiedingen betroffen vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of was biologisch. Ook vleesvervangers werden maar mondjesmaat aangeboden. Wakker Dier bekeek dit jaar ook de folders van Emte, Deen, Dekamarkt, Hoogvliet en Coop. Deze supermarkten laten een vergelijkbaar folderbeleid zien als de marktleiders.

Pluimveevlees

Bij Supermarkt PLUS bedroeg de stijging in het aantal kiloknallers 34 procent en steeg het totaal aantal vleesaanbiedingen met 54 procent. PLUS tekende in 2012 een verklaring dat gangbaar pluimveevlees vanwege de tekortschietende aandacht voor dierenwelzijn uitgebannen zou moeten worden. Toch nam het aantal aanbiedingen voor gangbaar pluimveevlees de afgelopen maanden met 130 procent toe. Andere supermarkten die naar het oordeel van Wakker Dier slecht scoren zijn Albert Heijn en C1000. In totaal daalde het aantal aanbiedingen voor gangbaar pluimveevlees doordat supermarkt Dirk afgelopen zomer heeft laten weten daarmee te stoppen.

Reactie CBL

Supermarktkoepel CBL is het niet met de actiegroep eens. Een woordvoerder zegt tegen ANP dat Wakker Dier twee zaken koppelt die niets met elkaar te maken hebben. “Dat een product in de aanbieding is, heeft niets te maken met dierenwelzijn." Er wordt volgens de organisatie gestunt met allerlei producten, dus ook met diervriendelijk vlees.

Altijd op de hoogte blijven?