Zwanenberg komt met bietenburger

12 januari 2015

Vleeswarenproducent Zwanenberg gaat producten met groente op de markt brengen, zoals een bietenburger, een bonenburger en groentespreads. In februari wordt gestart met producten voor de foodservice, later volgt ook de retail.

Dat zei CEO Ronald Lotgerink van Zwanenberg tijdens het nieuwjaarscafé Impact in 2015 van Schuttelaar & Partners, op 8 januari in Den Haag.

Lotgerink gaf aan dat slechts 5 procent van de consumenten de norm van 200 gram groente per dag haalt, de hoeveelheid die geadviseerd wordt in de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Zwanenberg meent dat dat aandeel naar 50 procent moet en wil dat bevorderen door samenwerking in het netwerkplatform ‘purple bee hive’ van innovatieve ondernemers en andere stakeholders.

Lotgerink constateert dat er op het gebied van brood en zuivel sinds 1960 veel innovaties zijn geweest en het assortiment enorme uitgebreid is. “Met groente zijn we echter niet verder gekomen dan gesneden groente, groente in blik en soep…” Er zijn dus nog veel mogelijkheden.

Hij vertelde dat Zwanenberg een paar jaar geleden de vleesconsumptie zag afnemen. Consumenten vinden vlees te duur en willen duurzaam leven. “Daarom zijn we naar andere markten gaan kijken.”

Altijd op de hoogte blijven?