Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Klant slager_foto Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.  

Consumenten weten tegenwoordig steeds meer over voeding. Ze gaan hier dus ook bewuster mee om. Als u niet voor verrassingen wilt komen te staan, is het essentieel dit soort ontwikkelingen op tijd te signaleren. Zo heeft u de tijd om na te denken hoe u hierop in kunt spelen, door middel van een verandering in uw dienstverlening of producten.

Ontwikkeling 1:
Uw klant als voedingsdeskundige, of toch niet?

U kent het vast wel: een klant die wil weten hoeveel calorieën een product bevat. Of die klant die zich afvraagt of een maaltijd past in een koolhydraatarm dieet. Veel consumenten gaan steeds bewuster om met gezondheid en voeding. Bij de keuze voor voedingsmiddelen speelt het aantal calorieën en voedingsstoffen een grotere rol.

De klant van nu zoekt daarom steeds vaker functionele voeding - die is afgestemd op leefstijl en lichaam - en voeding die van nature functionele voedingsstoffen bevat (of hiermee is verrijkt). Consumenten die gepersonaliseerde voeding willen, zijn vaak bereid hier meer voor te betalen. Ondanks de stijgende vraag naar ‘gezondere voeding’ blijven genietmomenten belangrijk. Deze worden vaak beleefd met producten met unieke en exotische smaken of met ambachtelijke producten.

Maar hoe speelt u als versspecialist in op die veranderende vraag? Het is niet makkelijk om ineens uw assortiment aan nieuwe ontwikkelingen en consumententrends aan te passen. Daarnaast verschilt het kennisniveau over voeding van klant tot klant. Het gebruik van goedgekeurde voedings- en gezondheidsclaims kan hierbij helpen. Het aantal calorieën, suiker en vezels spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol in de keuze voor een product, maar het lezen van een verpakking of voedingsmiddelentabel is niet voor iedereen weggelegd. Uitleg over voedingsstoffen in het product of het effect ervan op het lichaam, kan de keuze voor de consument makkelijker maken.

Ontwikkeling 2:
Duurzaamheid is de norm

Heeft u al een klant gehad die vroeg of het product biologisch of fairtrade is? Of wat de herkomst is van uw producten? En of u duurzame verpakkingen gebruikt? De kans is groot dat dit de komende tijd vaker gebeurt. De vraag naar duurzame producten stijgt, mede door een grotere beschikbaarheid van duurzame alternatieven.

Duurzame voeding heeft nog wel verschillende definities voor verschillende consumenten. Voor de een is een product duurzaam als het een duurzaamheidskenmerk heeft, voor een ander als het product plantaardig is en voor weer een ander gaat het om het verminderen van voedselverspilling. Ook de betaalbereidheid voor duurzame producten verschilt per consument. Duurzame voeding is daarom nog vaak een beperkt deel van het totale voedingspatroon. Desalniettemin zijn consumenten zich steeds bewuster van de impact van voedsel op mens, dier en planeet.

Een trend die samenhangt met duurzaamheid is lokaal geproduceerd voedsel. De coronacrisis liet zien dat het huidige systeem waarin ons voedsel enorme afstanden aflegt, kwetsbaar is. Er ontstonden initiatieven als Support Your Locals. De consument krijgt hierdoor steeds meer zicht op hoe en waar eten wordt verbouwd. Veel consumenten geven de voorkeur aan een product dat lokaal of in de streek is geproduceerd. Speel hierop in door streekproducten een speciale en zichtbare plek in uw winkel te geven. Of trek de aandacht van voorbijlopende klanten door iets over producten uit de regio op een stoepbord te zetten.

Ontwikkeling 3:
Voedselveiligheid als marketingtool

Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de winkels: de zeepdispensers met desinfectiegel. Corona heeft ervoor gezorgd dat klanten zich bewuster zijn van en hogere verwachtingen hebben over hygiëne. Dit zal toenemen. Dat betekent dat klanten naast veilige en lekkere producten ook een net en schoon bedrijf willen zien. Beleving is vandaag de dag het sleutelwoord en daarbij is goede hygiëne onmisbaar.
Ons voedsel is de afgelopen jaren veiliger geworden. Productietechnieken zijn sterk verbeterd en controlesystemen bewaken de kwaliteit van ons eten. Toch zijn we er nog niet. Naar schatting worden er nog steeds jaarlijks 680.000 Nederlanders ziek door het eten van besmet voedsel. Voedselveiligheid is daarom niet alleen vanwege corona een belangrijk aandachtspunt.

Consumenten verwachten tegenwoordig meer transparantie over waar voeding vandaan komt. Geef die transparantie aan uw klant door te laten zien dat voedselveiligheid binnen uw bedrijf hoog in het vaandel staat. Hoe u dit doet? Communiceer hierover naar uw klanten, zet bijvoorbeeld uw hygiënecertificaat op de toonbank. Deel de uitslag van een microbiologisch onderzoek op een leuke manier op sociale media of maak een creatief filmpje over jullie schoonmaakroutine voor sociale media (bijvoorbeeld TikTok; daarmee kunt u schoonmaken ook gelijk wat leuker maken voor uw jongere winkelmedewerkers). 

In de komende nummers van Vleesmagazine verschijnen deel 2 en deel 3 van de reeks ‘de klant van morgen’.

Over FoodBase

Susanne Danes_Foodbase

FoodBase ontzorgt ondernemers in de versbranche met een breed palet aan opvolgbare diensten, van hygiëneadvies tot gebiedsanalyses en trainingen. Wij geloven in de kracht van samenwerking. Samen zetten we de mooiste prestaties neer en maken we verschil. Wilt u meer weten? Neem een kijkje op onze website www.foodbase.nl. Of mail naar: info@foodbase.nl.

Foodbase_logo klein