De meetbare effecten van je Facebookpagina

26 oktober 2019 Birgitta van der Linden, BLUSHtxt
Foto: Unsplash

Het beleid van Facebook bepaalt dat je als ondernemer een bedrijfspagina nodig hebt om berichten over je verswinkel te plaatsen. Sinds het aangepaste algoritme posten steeds meer ondernemers hun zakelijke posts op hun privéprofiel, omdat ze daarmee meer ‘vrienden’ bereiken. Maar een bedrijfspagina biedt unieke tools die niet beschikbaar zijn voor berichten die je via je privéprofiel plaatst en die je veel inzichten geven om je pagina te optimaliseren.

Meten is weten. Dat geldt ook voor je posts op je Facebookpagina. Als je de statistieken van je pagina bijhoudt, kun je snel en eenvoudig zien of je inspeelt op de behoeften van je fans of nagaan of het handig is je marketingstrategie bij te sturen. Dus: meet, analyseer en optimaliseer. Hoe werken de Facebook-statistieken en hoe zet je ze in?

Bedrijfspagina

Het zakelijk (commercieel) gebruiken van een privéprofiel is niet toegestaan vanuit Facebook en het platform kan zo’n profiel omzetten naar een bedrijfspagina. Een bedrijfspagina is een pagina op Facebook die jouw bakkerij vertegenwoordigt. Iedere Facebookgebruiker kan fan worden van deze pagina. Zodra klanten en potentiële klanten de ‘vind-ik-leuk-knop’ aanvinken, ontvangen zij updates van jouw bedrijf op hun tijdlijn. Doe je het goed, dan verbeter je je bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid én bouw je een band op met je volgers. Om dat te realiseren, is het belangrijk om sterke content te plaatsen op de momenten dat je fans online zijn. Sterke content is content waar je volgers op zitten te wachten; ze moeten er écht iets aan hebben. Zet je doelgroep dus altijd centraal en voeg werkelijk waarde toe met handige tips en relevante updates.

Met organische (niet-betaalde) content kun je veel mensen bereiken. Soms zelfs meer dan met een betaalde advertentie. Feit is dat je het bereik wél extra kunt vergroten door te betalen. Als je je advertenties goed inricht, zijn ze relevant en bereik je de juiste mensen. Betaal je genoeg, dan is het bereik doorgaans hoger dan je organische bereik. Bovendien kun je gericht targeten op je klanten en vergelijkbare doelgroepen, en creëer je een extra kans om klanten te overtuigen via remarketing. Met remarketing bereik je mensen die je website bezoeken en verlaten opnieuw via Facebookadvertenties.

10 tips voor ijzersterke content
1. Plaats video’s en foto’s van goede kwaliteit. Foto’s met personen, het liefst van jou of je medewerkers, werken het best. Video’s hebben voorrang in de tijdlijn, waardoor je meer mensen bereikt.
2. Stimuleer dialogen en interactie met Q & A’s en polls. Zet eventueel aanvullende vragen in je bericht, maar maak wel een combinatie van deze twee elementen voor de beste resultaten. Vermijd engagement bait.
3. Schrijf enthousiast en zet een verrassend, inspirerend of humoristisch element in.
4. Voeg eventueel emoticons toe, zodat je bericht extra opvalt.
5. Een kijkje achter de schermen laat de menselijke kant van je bedrijf zien en zorgt voor een persoonlijke connectie.
6. Plaats testimonials en reviews.
7. Deel evenementen die je organiseert, zodat mensen zich hiervoor in kunnen schrijven.
8. Deel blogs om meer verkeer naar je website te bevorderen.
9. Tag andere bedrijven of personen in je bericht.
10. Like en deel actief, maar vooral: reageer. Reageren maakt je pagina menselijk.

Statistieken

De berichten op je Facebookpagina kun je optimaliseren door de Facebookstatistieken regelmatig te analyseren. De statistieken vind je bovenaan je Facebookpagina, naast de knoppen Pagina, Postvak IN, Meldingen en Publicatietools. Op de pagina statistieken staat links een kolom met diverse tabs die je allemaal iets vertellen over de berichten op je pagina. Facebookexperts Gert Meeuws van Gonect Online Marketing en Laurens Mertens van Lincelot Webdesign en Marketing zijn het erover eens: niet alle statistieken zijn even belangrijk om je Facebookberichten te analyseren en te optimaliseren. Deze zeven statistieken helpen je écht verder:

Betrokkenheid:
via Statistieken → Berichten

De betrokkenheid staat voor iedere interactie van een Facebookgebruiker met jouw post. Denk aan het aanklikken van een link, delen of liken van je bericht, het achterlaten van een reactie, het claimen van een aanbieding, het inschrijven voor een event en het bekijken van een foto of video. Ook kun je zien hoelang mensen je video bekijken.
Kliks, likes, reacties, maar vooral shares en sinds het nieuwe algoritme dialoog en interactie vergroten het bereik van je posts. De betrokkenheid geeft aan of je volgers je bericht echt leuk en interessant vinden. Valt de betrokkenheid op een bepaald type bericht tegen, probeer dan eens een ander soort bericht.

Bereik:
via Statistieken → Bereik (algemene cijfers) en Berichten (cijfers per post)

Facebook maakt onderscheid tussen organisch (niet-betaald) bereik en betaald bereik via promoties en advertenties. Het bereik geeft aan hoeveel mensen je bericht hebben gezien. Dat kunnen fans zijn, maar ook mensen die je pagina (nog) niet volgen.

Demografie:
via Statistieken → Personen
Demografie geeft meer informatie over geslacht, leeftijd, locatie en taal van je fans en bereikte personen die je (nog) niet volgen. Met de demografische cijfers zie je of je je gewenste doelgroep bereikt met de berichten die je plaatst.

Vind-ik-leuks:
via Statistieken → Volgers en Statistieken → Vind-ik-leuks
Deze statistieken laten zien hoeveel mensen jouw pagina volgen en jouw berichten in hun tijdlijn zien, maar ook de plek op Facebook waar mensen op ‘Vind-ik-leuk’ hebben geklikt om jouw pagina te volgen. Via deze statistieken zie je eveneens het aantal mensen dat je pagina niet meer leuk vindt. Verander je van strategie en plaats je ineens meer of juist hele andere content, dan kan het goed zijn om deze statistiek in de gaten te houden.

Het moment van plaatsen:
via Statistieken → Berichten

Op deze tab vind je een weekoverzicht met de dagen en uren dat jouw fans online zijn. Door rekening te houden met deze informatie, vergroot je je bereik en de kans op interactie.

Pagina’s om in het oog te houden:
via Statistieken → Overzicht

Met behulp van deze statistiek kun je de prestaties van je eigen pagina en berichten vergelijken met die van je concurrenten op Facebook. Om cijfers te kunnen raadplegen van andere pagina’s, voeg je je concurrenten toe via de knop ‘Pagina’s toevoegen’.

Deze handige tool geeft je veel informatie over het aantal volgers van concurrerende pagina’s, de groei van het aantal volgers, het aantal berichten dat je concurrenten plaatsen, de populairste berichten en de betrokkenheid van de fans. Deze informatie kun je gebruiken om je eigen strategie bij te stellen en de berichten op je pagina te optimaliseren.

Acties op je pagina:
via Statistieken → Acties op pagina

Per leeftijd, geslacht, land, plaats en apparaat kun je zien welke gegevens mensen raadplegen op je pagina. Denk bijvoorbeeld aan de routebeschrijving, het telefoonnummer of de website. Vul alle gegevens in, zodat mensen direct kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn.

Extra tips
1. Onder de tab Berichten Berichttypen kun je zien welk type content het best scoort. Blijf je berichttypen wel afwisselen; niet iedereen vindt dezelfde soort posts leuk.
2. Upload video’s direct via Facebook en niet via een extern platform zoals YouTube, dat scheelt in je bereik.
3. Op je tijdlijn onder je bericht vind je het aantal weergaven van dat bericht. Als je hierop klikt, krijg je informatie over aantal vind-ik-leuks, opmerkingen, deelacties, klikken op bericht en negatieve feedback. Veel negatieve feedback? Probeer te analyseren waar dit vandaan komt. Zijn het altijd dezelfde mensen die hun negativiteit uiten? Ga de dialoog aan of blokkeer ze via Instellingen Personen en andere pagina’s.

10 tips voor je pagina
1. Vul altijd je gebruikersnaam in op je pagina: de @-vermelding die linksboven onder je profielfoto en bedrijfsnaam staat. Als je dit invult kunnen andere pagina’s en personen je taggen, waardoor de
zichtbaarheid van je pagina toeneemt. De @-vermelding maakt het eveneens mogelijk om gevonden te worden in de zoekbalk en -resultaten van Facebook.
2. Voeg een herkenbare profiel- en omslagfoto toe. Mensen trekken de aandacht, maar je kunt ook kiezen voor je logo. Zorg ervoor dat de foto’s aansluiten bij je huisstijl. Geef de foto’s een relevante beschrijving en verwerk er een link naar je website in.
3. Optimaliseer je pagina-informatie met een korte tekst waar je voor staat, wat je aanbiedt, locatie van je salon en hoe geïnteresseerden contact op kunnen nemen.
4. Facebook houdt bij hoe snel je op privéberichten reageert. Reageer je snel en consistent, dan beloont het platform je met een groene ‘zeer ontvankelijk voor berichten’-badge.
5. Voeg mijlpalen toe via het tabblad Info. Mijlpalen zoals belangrijke gebeurtenissen en evenementen krijgen extra aandacht in de tijdlijn en staan apart vermeld op je pagina.
6. Voeg calls-to-action toe, zodat het makkelijk wordt voor mensen om een bepaalde actie te ondernemen. Denk aan ‘Nu bestellen’ of ‘Nu bellen’.
7. Personaliseer je tabbladen. Linksonder je profielfoto staan een aantal standaardtabs. Je kunt deze uitbreiden met bijvoorbeeld ‘Vacatures’, ‘Aanbieding van de week’ of ‘Nieuwsbrieven’.
8. Promoot je beste berichten en experimenteer met advertenties. Sinds het nieuwe algoritme van kracht is, is het organisch bereik van bedrijfspagina’s gedaald. Door relevante en doelgerichte advertenties in te zetten heb je meer zekerheid dat Facebookgebruikers je content zien. Dat hoeft geen bakken met geld te kosten, maar kan ook kleinschalig.
9. Gebruik Canva om je foto’s te bewerken voor het creëren van een eigen stijl en herkenning.
10. Met Quik selecteer je foto’s, waarvan vervolgens automatisch een filmpje wordt gemaakt. Het filmpje bevat rechtenvrije muziek en je kunt teksten toevoegen.

Met dank aan: Laurens Mertens, Lincelot Webdesign en Marketing, en Gert Meeuws, Gonect Online Marketing

Dit artikel verscheen eerder op: Vismagazine

Altijd op de hoogte blijven?