Bakkers-in-bedrijf_jannes_schuiling-210x300 “Van mijn medewerkers krijg ik terug dat ze mij erg aardig vinden en prettig in de omgang. Ze kunnen altijd bij mij terecht. Dat vind ik ook belangrijk. Ik vind dat ik aandacht voor ze moet hebben. Ze vinden dat wij op een positieve manier samenwerken. Iedereen heeft zijn inbreng en besluiten nemen we samen. Ik sta niet boven mijn mensen, ik sta ertussenin. Ik ben één van hen. Problemen praten we uit, want aan conflicten heb ik een hekel. Die probeer ik te vermijden. Van een aantal van mijn mensen krijg ik terug dat ze mij onvoldoende daadkrachtig vinden. Ze willen dat ik vaker met de vuist op tafel sla. Dat ik besluiten neem. Zij vinden dat we niet alles met elkaar hoeven te bespreken. Jij bent onze leidinggevende, zeggen ze dan. Jij moet ook eens doorpakken. Ze vinden het allemaal veel te lang duren. Dat zie ik ook wel gebeuren. Ze gaan zich onrustig gedragen en zijn afwezig. Hier kan ik wel tegen. Wat mij irriteert zijn eigenwijze medewerkers. Zij die alles beter weten en alles ter discussie blijven stellen.”

Er zijn veel managementboeken en veel modellen. Maar weinig gaan over ú, als mens, als manager/ondernemer. Over wat u drijft, waar u energie van krijgt en aan wie en wat u zich irriteert. En vooral wat dit betekent voor uw denken en doen. Hoe u omgaat met verschillende situaties en met verschillende mensen. Dit bepaalt in belangrijke mate uw leiderschapsstijl en de mate waarin u daarin succesvol bent. Voor het in kaart brengen van de stijl van leidinggeven van managers en ondernemers maak ik gebruik van de de drijfverenanalyse van Profile Dynamics. Deze zijn gebaseerd op de theorie van de Amerikaanse onderzoeker Clare W. Graves. Volgens deze theorie zijn er zevens leiderschapsstijlen te typeren.

Groene leider: Het bovenstaande citaat is van een manager/ondernemer met een duidelijke voorkeur voor het groene waardensysteem. Hij is te typeren als een echte ‘People Manager’. Deze manager/ondernemer streeft naar harmonie en draagt zorg voor medewerkers. Hij ondersteunt en begrijpt oprecht zijn mensen. Een groene leider is een coach.

Paarse leider: Deze kan worden gezien als een stamoudste. Hij zorgt als ouderfiguur voor continuïteit en geborgenheid. Komt goed tot zijn recht in een familiebedrijf of een stabiele omgeving waarin historie, traditie en vakmanschap belangrijk zijn.

Rode leider: Dit is meer een krijgsheer die zijn macht en territorium ‘bevecht’ en de ‘zijnen’ beschermt. Komt het beste tot zijn recht in acute crisissituaties en een machtscultuur.

Blauwe leider: Die werkt als een bestuurder. Hij streeft naar zekerheid door orde en structuur en ziet toe op strikte uitvoering volgens nauwkeurig omschreven plan binnen heldere kaders. Een hiërarchische omgeving of regelcultuur waarin orde, betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en discipline belangrijk zijn is de ultieme omgeving voor een blauwe leider.

Oranje leider: Dit is de typische manager. Hij streeft naar succes door op efficiënte wijze mensen en middelen te organiseren rond pragmatische doelen. Een competitieve omgeving of statuscultuur past goed bij dit type. Hierin zijn het behalen van duidelijke en reëel haalbare doelen een graadmeter voor succes.

Gele leider: Dit is een inspirator. Hij streeft naar de ultieme oplossing (ook buiten de gestelde kaders) door optimale inzet van ieders talenten, in een faciliterende rol. Een gele leider komt goed tot zijn recht in een innovatieve en sterk dynamische omgeving waarin nieuwe ontwikkelingen elkaar in hoog tempo afwisselen.

Turkooizen leider: Die past in een holistische cultuur waarin over grenzen van tijd en culturen richting dient te worden gegeven aan ontwikkelingen. Een turkooizen leider streeft daarbij naar integratie van lles dat ‘is’ en harmonie met het totale bestaan en is daarmee een typische integrator

Herkent u zich in één of meerdere leiderschapsstijlen? Weet u waar u energie van krijgt of wat u energie kost? Aan wie u zich misschien wel groen en geel ergert? Waarom u op een bepaalde manier denkt en doet? De ervaring heeft geleerd dat inzicht in drijfveren de effectiviteit van mensen en teams vergroot.

Dit artikel verscheen eerder op: Bakkers in bedrijf

Altijd op de hoogte blijven?