Tips & tricks voor maaltijden

7 juni 2022 Janneke Vermeulen
“Wissel je maaltijdenaanbod af, dat is voor andere aanbieders ingewikkelder. Stem je gerechten bijvoorbeeld goed af op het seizoen” (foto: Koos Groenewold)

Maaltijden aanbieden kan big business zijn volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan, mits je het goed aanpakt. Dus (ook) voldoende groente, persoonlijk advies, misschien een bezorgservice én een poké bowl in je toonbank. “Met alleen een klassieke hutspot kom je niet meer weg.” 

Waar moet een goede maaltijd aan voldoen?
“Dat is een interessante vraag. In principe voldoet een goede maaltijd aan de eisen die het Voedingscentrum stelt. Dus veel groente, een volkorenproduct of aardappelen, vloeibaar vet, en vis, peulvruchten, vlees, ei of noten. Maar zo’n type maaltijd valt niet per se bij iedereen in de smaak, als kleine zelfstandige doe je er dus niet altijd slim aan die eisen te volgen. Let in ieder geval sowieso op het gebruik van vet, zout en suiker. Bij maaltijden van slagers is matig gebruik van zout een uitdaging, vooral worst bevat meestal te veel zout. Bovendien verschilt de hoeveelheid van een goede maaltijd per persoon. Bij traiteurs wordt uitgegaan van zo’n 450 gram per persoon per maaltijd, maar dat is voor mij bijvoorbeeld veel te veel – daarom is het handig om vanuit een grote bak de gewenste hoeveelheid in een bakje voor thuis te scheppen.”

Een inkopper wellicht, maar zijn kant-en-klaarmaaltijden populairder geworden de laatste jaren?
“Jazeker, al verschilt die populariteit sterk per regio. In grote steden – waar veel jongeren wonen – wordt minder gekookt en meer kant-en-klaar afgehaald en besteld. Ouderen gaan voor kant-en-klaarmaaltijden toch vaak naar de supermarkt, waar het aanbod vrij traditioneel is – salades uitgezonderd. De jongere generatie is doorgaans bereid meer uit te geven aan gemaksmaaltijden, van een afhaalgerecht tot een snelle hap buiten de deur. Maar dan moet het aanbod wel aansluiten bij hun wensen. Overigens wordt in elke leeftijdscategorie om meer groenten gevraagd dan voorheen, dat is echt een vereiste geworden.”

Anneke Ammerlaan

Anneke Ammerlaan_Vleesmagazine 3-2022

Foto: Anneke Ammerlaan

Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan signaleert en onderzoekt als foodtrend‑
analist al ruim twintig jaar trends in voeding. Ze produceerde meer dan veertig kookboeken en stond aan de wieg van Allerhande. Ammerlaan adviseert onder andere supermarkten, partijen uit de voedingsindustrie en horecabedrijven.

Waar moet je als middenstander nog meer op letten bij het aanbieden van maaltijden, naast voldoende groenten?
“Zorg ervoor dat je de maaltijd een eigen draai geeft. Dat maakt het spannend en aantrekkelijk. Denk aan hutspot met een Indische twist, met wat nasigroenten, kruiden en ketjapballetjes. Of stoof de groenten voor hutspot, voeg Italiaanse kruiden toe en garneer met reepjes Parmaham. Met een klassieke hutspot kom je niet weg. Ook het beeld van een maaltijd – dus hoe het eruit ziet – is belangrijker geworden. Groen speelt ook hier een grote rol: wat verse peterselie of haricot verts doen wonderen. Probeer met oog op het beeld ook de plastic verpakking te beperken. Klanten vinden het vervelend als elk onderdeel van de maaltijd in een aparte plastic verpakking gaat. Houten bakjes zien er veel mooier uit en kunnen perfect in de oven. Zorg daarnaast dat ook de jongere generatie wat naar zijn gading vindt in je toonbank, dus voeg een goede curry en poké bowl toe aan je assortiment, en wellicht een vegetarisch gerecht. Vroeger beperkte het aanbod bij slagers zich vooral tot boerenkool in de winter en andijvie-
stamppot in de zomer, met worst of een ander vleesstuk. Dat is veranderd maar nog veelzijdiger. En last but not least: onderschat hygiëne en voedselveiligheid nooit. Liever elke avond uitverkocht, dan dat je te lang met maaltijden blijft zitten. Kwaliteit is veruit het belangrijkst.”

‘Kijk goed naar waar in je wijk behoefte is’

Het aanbod van maaltijden is gigantisch gestegen de afgelopen jaren, mede dankzij thuisbezorgservices en supermarkten die vaker ook de functie van de foodservice op zich nemen. Hoe onderscheid je je als kleine zelfstandige?
“Als winkelier heb je, in tegenstelling tot andere aanbieders van kant-en-klaarmaaltijden, persoonlijk contact met je klanten op het moment dat zij de maaltijd bestellen. Maak daar gebruik van. Dus vraag of ze een schepje extra rijst willen of wat gebakken ui bij de hamburger. Zo maak je de maaltijden ook custom-made – iets wat supermarkten niet kunnen bieden. Als kleine zelfstandige kun je als geen ander iets van jezelf toevoegen aan een maaltijd – last-minute, maar ook al tijdens de bereiding. Verder kun je klanten bij het contactmoment ook persoonlijk advies geven over hoe ze het gerecht moeten verwarmen, dat wordt vaak zeer op prijs gesteld. Ook zijn jouw maaltijden verser dan van een supermarkt; schroom niet om dat te benadrukken. En wissel af in je aanbod, ook dat is voor andere aanbieders ingewikkelder. Stem je gerechten bijvoorbeeld goed af op het seizoen. Als je het goed aanpakt, kunnen maaltijden een goed verdienmodel zijn. Zelf maaltijden bereiden is ook een goede manier om restproducten te verwaarden: botten voor bouillon bijvoorbeeld, of restjes ham in een andijvie-preistamppot.”

Pasta en stamppot bij Slagerij Huisman

Pastasalade_foto Koos Groenewold

“In elke leeftijdscategorie wordt om meer groenten gevraagd dan voorheen, dat is echt een vereiste geworden” (foto: Koos Groenewold).

Alles vers, dat is wat betreft Arjan Huisman de manier om je als speciaalzaak te onderscheiden van de kant-en-klaar maaltijden van de supermarkt en andere aanbieders: “Dus zelf de aardappels schrappen, groenten snijden, bouillon trekken en jus maken – géén diepvries.” In 2018 werd zijn Slagerij Huisman in Norg (Drenthe) verbouwd om beter aan te aansluiten bij de nieuwe koers; meer maaltijden in de toonbank. “Toen we ons gingen richten op kant-en-klaarmaaltijden, dachten we dat we vooral druk zouden zijn met de bezorgdienst aan huis. Maar ook in de winkel zijn de maaltijden heel gewild. Eind van de dag is het hier echt piekuur. En bij alle type klanten: mensen die niet kunnen koken of niet willen koken, mensen die moeten overwerken, of tweeverdieners met een gezin.” Wekelijks biedt Huisman twee soorten pasta’s, twee soorten stamppotten, twee soorten aardappelgerechten en een soep aan. Dit voorjaar stonden er bijvoorbeeld een stamppot bruine bonen met speklapje, een preipotje met balletjes en aardappelen, en mihoen met kip en milde currysaus op het menu. Voor de maaltijden wordt er viermaal per week gekookt in de zaak; twee keer per week wordt er aan huis bezorgd. Staat er ook weleens een vleesvervanger op het menu? Huisman: “Hebben we wel even geprobeerd, maar daar was toch weinig animo voor. Uiteindelijk komen de klanten hier voor vlees.”

Welke kansen liggen er de komende jaren voor slagers met kant-en-klaarmaaltijden?
“We moeten afwachten hoe de inflatie gaat verlopen. De prijzen zullen van grote impact zijn op het aanbod van maaltijden en de grondstoffen die gebruikt kunnen worden. Mensen zullen hun geld anders gaan uitgeven. Ik verwacht dat de oudere generatie moeite houdt om veel geld aan kant-en-klaar uit te geven. Prijs versus volume is voor hen een belangrijke factor: hoeveel krijg ik voor wat ik betaal? Voor jongeren werkt dat anders: zij zijn gewend te betalen voor kwalitatief goed voedsel en zullen dat blijven doen. Kijk dus goed naar waar in je wijk behoefte aan is. Voor slagers is het gunstig dat steeds minder mensen vlees kunnen bereiden. Ik denk dus dat de vraag naar kant-en-klaarmaaltijden met vlees – maar ook zonder – blijft groeien. Slagers moeten hierin een voortrekkersrol pakken en trends op de voet volgen. Om klanten aan zich te binden, kunnen ze werken met een abonnement­systeem en korting voor gebruikers. En waarom niet een thuisbezorgdienst opzetten? Dat vraagt om een andere instelling en je moet wat investeren in een goede logistiek, maar eigenlijk kun je als middenstander niet meer zonder.” 

Dit is een artikel uit Vleesmagazine 3. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?