Epos inspireert vakmensen

Markthal_Epos_1 foto KG

Sabine Ariaans: “Neven heeft topproducten” (foto: Koos Groenewold).

Zo blijft Poeliersbedrijf de Markthal groeien

Sinds januari richt smaakmakerleverancier Epos zich ook op verkoop- en marketingactiviteiten voor ambachtsproducten van Bieze, Neven, Jebo en Cookking. Daarmee is het voor Poeliersbedrijf De Markthal uit Herten nog gemakkelijker geworden. Het Limburgse bedrijf is een grote afnemer van de salades, ragouts en kruiden.

Dat poeliers bestaansrecht hebben, bewijst De Markthal als geen ander. Ze hebben een divers assortiment: kip, kwartel en kalkoen, patrijs en parelhoen, eend en gans, duif en struisvogel, plus konijn, haas, wildzwijn, lams- en varkensvlees. En, niet te vergeten, vleeswaren, kaas en snackproducten. John en Gerry Verheesen staan al veertig jaar aan het roer, als derde generatie in het familiebedrijf, en de onderneming groeit nog altijd.

De Markthal bestaat uit een gigantische winkel met zes toonbanken en een broodjescorner. Daarnaast heeft het bedrijf vier verkoopwagens, waarmee ze op weekmarkten staan in Heerlen, Sittard, Maastricht, Echt, Born, Roermond en Geleen. Het poeliersbedrijf koopt veel producten in van Neven, Bieze en Epos. Ruim veertig jaar komt Bieze bij De Markthal over de vloer. Met Patrick Gronert als nieuwe rayonmanager van Epos in Zuid-Nederland, behoudt De Markthal een bekend gezicht. Gronert kwam er altijd al namens Bieze, vertelt bedrijfsleidster Sabine Ariaans. “Hij bedenkt altijd leuke recepten en wij houden van nieuwe ideeën.”

Sinds 1925
Toen het poeliersbedrijf in 1925 begon vanuit Roermond, verkocht het wild, gevogelte en in mindere mate ander vlees op toonaangevende markten in het Duitse en Nederlandse grensgebied. De tweede generatie van het familiebedrijf kocht er een winkelpand in Roermond bij en de derde generatie koos voor een grote nieuwe vestiging op het industrieterrein in Herten, vlakbij Roermond en de A73. Dit is een eigentijdse Cash & Carry, het is er altijd druk. Ook werknemers van het hele industrieterrein kopen er graag iets warms of een broodje.

Hoge kwaliteit

Markthal_Epos_2 foto KG

Foto: Koos Groenewold

In de loop van de 95 jaar is er veel veranderd in het bedrijf, zegt Ariaans. “Slachten doen we niet meer maar we maken nog wel veel zelf, waarbij we graag producten van Epos gebruiken. We grillen bijvoorbeeld haantjes, drum- en tv-sticks en bouten.

De belangrijkste reden om veel kant-en-klare producten in te kopen is de hoge kwaliteit ervan en de service van Epos. Ariaans: “Als het kwaliteitsniveau bij ons past en het qua omzet overbodig wordt om ze zelf te maken, dan kopen we ze in. Het scheelt bovendien personeel. Neven heeft topproducten. Van hen hebben we Limburgs zuurvlees, goulash, gehaktballetjes in tomatensaus en kippenragout. Alles smaakt even goed en er zit erg veel vlees in. Alleen al in de anderhalve week voor kerst verkochten we aan particulieren gigantisch veel kippenragout.

Daarnaast verkopen we veel Bieze-salades. Hardlopers zijn de eiersalade, kip/kerrie-, vier jaargetijden-, waldorf- en aardappelsalade, de komkommer- en Bretonse kipsalade en de Balkan-mix. In de winkel verkopen we ze voor op toast en een aantal salades verkopen we ook bij de broodjes.”

Patrick Gronert
Patrick Gronert is sinds januari 2020 rayonmanager Zuid-­Nederland voor Epos. Daarvoor werkte hij voor Bieze Food Solutions. “Ik ben geboren en getogen in Breda en als kok opgeleid. Jarenlang heb ik in de horeca en in institutionele bedrijven gewerkt. Vervolgens ging ik naar grote food-gerelateerde bedrijven. Ik ben dus bekend in de branche en het leuke vind ik dat Epos veel ambachtelijke ondernemers als klant heeft. Ik leer in korte tijd veel nieuwe mensen en bedrijven kennen. Ik ken de Bieze-, Jebo-, Cookking- en Nevenproducten goed, nu komt daar Epos bij. Zeker weten dat dit een mooie combinatie is en ik verheug me op een boeiende samenwerking met ondernemers. Ik merk dat ondernemers zich graag laten inspireren. Het is leuk om te laten zien wat je allemaal met de producten kunt voor je eigen zaak.”

Simply Spices

Markthal_Epos_4 foto KG

“De Simply Spices-range van Epos is leuk voor de klanten. Origineel, want je kunt het niet in de supermarkt kopen” (foto: Koos Groenewold).

Mensen maken steeds minder zelf klaar, zegt Ariaans. “Inmiddels bestaat 65 procent van onze omzet uit kant-en-klare producten. We gebruiken veel kruiden, marinades, specerijen en sauzen van Epos. Het fijne van Epos is dat ze regelmatig op bezoek komen en meedenken over nieuwe recepten. Nu is Patrick Gronert rayonmanager voor Zuid-Nederland geworden voor Epos. Net als wij houdt hij van meedenken en eigen recepten creëren. Hij doet altijd z’n best voor ons. Nu Epos ook Bieze en Neven in het assortiment heeft, is dat nog gemakkelijker.” De Markthal Poeliers is ook erg blij met de Simply Spices-range van Epos. “Dat is echt leuk voor de klanten. Origineel, want je kunt het niet in de supermarkt kopen. Dat vinden we een groot voordeel.”

epos_logo

Epos
Galvanistraat 20
3861 NJ Nijkerk
www.epos-specerijen.nl