Epos inspireert: onderscheiden met barbecueassortiment

16 augustus 2016

Het barbecueseizoen biedt de ambachtelijke slager alle mogelijkheden om zijn creativiteit te tonen. Epos, leverancier van kruiden en specerijen, wil die creativiteit prikkelen door innovatieve recepten aan te bieden en producten te maken die voldoen aan de nieuwste gezondheidseisen en trends. Rayon Manager Johan Groenenberg maakt samen met Robert ‘t Hart van Keurslagerij Theo Barten in Ridderkerk een aantal recepten.

Robert ‘t Hart is al 25 jaar slager en bedrijfsleider bij Keurslagerij Theo Barten in de Versmarkt in Ridderkerk. Hij wil elk seizoen weer innovatieve producten in zijn toonbank presenteren. Het rundvlees van de slager komt van de eigen boerderij van Theo Barten in Meerkerk en wordt verkocht onder de naam Rivierenlander kwaliteitsvlees. Een merk dat door het hele team met grote trots wordt uitgedragen. “Met Rivierenlander rundvlees hebben we de hele keten in eigen hand”, licht ‘t Hart toe. “Van de boerderij tot in de toonbank.”

BRAINSTORMEN

Die presentatie in de toonbank is net zo belangrijk als de herkomst van het vlees, weet de bedrijfsleider. Ruim tien weken geleden is ‘t Hart begonnen met brainstormen voor het barbecueassortiment. “Begin op tijd”, tipt de slager. “Goed plannen is heel belangrijk. Iets wat iedereen wel weet, maar wat in de praktijk weleens wat extra aandacht verdient.” De slager biedt een compleet pakket aan voor de barbecue, waaronder ook de verhuur van barbecues, maar ook producten als salades, sauzen en stokbrood. “We barbecueën ook bij consumenten thuis. Dat is altijd heel gezellig! Het is ook de uitgelezen kans om je vakmanschap te promoten.”

Theo Barten, die tien vestigingen heeft, kent ook een reclamecommissie, waar ‘t Hart onderdeel van uitmaakt. “In de commissie brainstormen we ook over het barbecueassortiment. De trends die ter sprake komen, passen we bij elke vestiging op onze eigen manier toe. Je ziet steeds vaker grote stukken vlees op de barbecue, maar klanten in Ridderkerk zijn vrij traditioneel, dus zetten wij daar minder op in dan bijvoorbeeld de vestiging in Den Haag. We proberen mensen wel nieuwsgierig te maken, bijvoorbeeld door een zes weken gerijpte côte de boeuf te presenteren. Een barbecueproduct dat bij ons erg goed loopt, is varkenshaasmedaillon omwikkeld met spek en een lekkere marinade.”

Het barbecueseizoen is hét moment om klanten te triggeren met nieuwe producten. De maaltijdencorner van slagerij Barten is dan gevuld met barbecuespecialiteiten, zoals biefsateetjes met olijfjes. Voor ideeën heeft ‘t Hart ook regelmatig contact met Johan Groenenberg, Rayon Manager bij Epos. “Het is heel fijn om te sparren met Johan over welke producten je kan presenteren en wat de nieuwste trends zijn op het gebied van kruiden, sauzen en marinades”, vindt de bedrijfsleider. “Johan is erg betrokken. Onlangs gaf hij een demonstratie bij ons in de winkel en maakte wraps. Ze waren niet aan te slepen!”

ALLERGEENVRIJ

Groenenberg, van huis uit slager, ontwikkelt recepten voor Epos. “Tijdens het maken van de recepten kijken wij goed naar de wensen van de ondernemer en die van de consument”, licht hij toe. “Thema’s als E-nummervrij en allergeenvrij leven heel erg. Daar spelen wij op in, bijvoorbeeld met onze Meesterlijke Kruidenoliën, die vrij zijn van E-nummers en geen declarabele allergenen bevatten. Overigens zijn al onze marinades gemaakt van plantaardigen olie en vrij van smaakversterkers.. Daarnaast letten we op het gebruik van zout, zo hebben we ook diverse natriumgereduceerde producten in het assortiment. Verder willen we slagers inspireren om hun creativiteit te laten zien. Onze recepten zijn een richtlijn: de specialist kan er uiteraard zijn eigen draai aan geven.” Tijdens een brainstormsessie in de slagerij bereiden de Rayon Manager en de slager samen vier nieuwe recepten voor op de barbecue: Bavette Spies, Procureur Spies Honing Mosterd, Mango Kartoffel-salade en Walnoten Geitenkaas Burger. Klanten zijn meteen nieuwsgierig naar de nieuwe creaties. “Je bent er wel even druk mee, maar dan heb je wel iets heel moois”, vindt ‘t Hart. “Met deze producten trek je de aandacht en kun je je als slager onderscheiden!”

Tips voor een geslaagd barbecueseizoen

[caption id="attachment_18919" align="alignright" width="350"] Bedenk een ludieke prijs waarover nog lang wordt nagepraat. Bijvoorbeeld de barbecuestempel van Epos.[/caption]

  • Door Johan Groenenberg, Rayon Manager bij Epos:
  • "Kies voor koppelverkoop: bijvoorbeeld een Mango Kartoffel-salade met vier bavettespiesen voor een vast bedrag in plaats van een prijs per kilogram. De klant weet zo direct wat het aankoopbedrag is."
  • "Als je werkt met gezonde marinades zonder E-nummers en gemaakt van goede vetten, communiceer dit dan ook met de klant. Zet het bijvoorbeeld op het kaartje in de toonbank."
  • "Laat kinderen nieuwe producten proeven in de winkel. Wanneer kinderen iets lekker vinden, kopen hun ouders het product sneller."
  • "Laat personeel producten proeven, zeker als er een nieuw product wordt geïntroduceerd.
  • "Stimuleer medewerkers om klanten te vertellen dat er nieuwe producten in de toonbank liggen. Erover praten en laten proeven, betekent vaak: verkopen!"
  • "De belichting van een product in de toonbank is heel belangrijk. Zet producten niet in de schaduw. Zorg voor mooie kleurschakeringen van producten, door verschillende soorten marinades te gebruiken."
  • "Verkoop kleine tapasgerechtjes voor op de barbecue in aluminiumbakjes. Bijvoorbeeld met wokgroente of garnaaltjes met mango chutney. Voor de flexitariërs aan tafel."
  • "Garneer producten eenvoudig met een takje peterselie, je krijgt zo direct een heel andere presentatie in je toonbank."
  • "Organiseer een prijsvraag om het barbecue assortiment extra onder de aandacht te brengen, zoals: 'Hoeveel kilo weegt deze côte de boeuf?' Bedenk een ludieke prijs waarover nog lang wordt nagepraat. Bijvoorbeeld de barbecuestempel van Epos!"

Mango Kartoffel-salad

  • Samenstelling:
  • 700 gram Bistrosaus Mango Curry
  • Chutney (08454P)
  • 700 gram Bieslook Uiensaus (08013K2.50)
  • 2000 gram gekookte aardappel blokjes
  • 300 gram gebakken spekjes
  • 30 gram Perfecto (04336K)
  • verse Bieslook
  • Bereiding:

Meng de Bistrosaus en de Bieslook Uiensaus door elkaar. Voeg hier de aardappelblokjes, de gebakken spekjes en de Perfecto door. Snijd de bieslook fijn en meng dit door de salade. Garneer met een beetje bieslook. Een heerlijke salade voor bij de barbecue. Voeg voor een iets pittigere variant wat chilipepers toe. De aardappelblokjes kunnen ook worden vervangen door kipdijvlees.

Procureur Spies Honing Mosterd

  • Samenstelling:
  • 1000 gram procureur
  • 60 gram Bistro Kruidenolie Honing Mosterd
  • 250 gram pancetta
  • 200 gram sugarsnaps
  • satéstokjes (groot)
  • Bereiding:

Snijd de procureur in blokjes en marineer deze met de Kruidenolie. Prik vervolgens de procureur, de pancetta en twee sugarsnaps om beurten op het stokje. Gaar de spies gedurende 10-15 minuten op de barbecue.

Walnoten Geitenkaas Burger

  • Samenstelling:
  • 1000 gram half-om-halfgehakt
  • 30 gram Indian Ribroast (01231K) of Amerikaanse
  • Hamburger Combi (01002K)
  • 80 gram rucola
  • 60 gram Meesterlijke Kruidenolie Rembrandt Rood
  • (07952DS)
  • 100 gram walnoten
  • 200 gram geitenkaas (plakjes)
  • 200 gram ontbijtspek
  • Bereiding:

Kruid het gehakt met de Indian Ribroast. Vorm burgers van circa 50 gram. Beleg de burger met een plakje geitenkaas, drie gebroken walnoten en een handje rucola. Leg hier wederom een burgertje van 50 gram op. Omwikkel het geheel met twee plakjes ontbijtspek en marineer met de Kruidenolie. Gaar het burgertje op de barbecue in circa 8 minuten of in een voorverwarmde oven ongeveer 13 minuten op 1600.

Bavette Spies

  • Samenstelling:
  • 1000 gram bavette
  • 400 gram gegrilde gele paprika uit pot
  • 80 gram Bistro Kruidenolie Black Pepper (07037K)
  • bosje koriander
  • satéstokjes (groot)
  • ovenbakje met gaatjes
  • Bereiding:

Snijd van de bavette repen van circa 150 gram. Prik de gegrilde paprika in de lengte aan het satéstokje. Omwikkel de paprika met een reepje bavette. Marineer met de Kruidenolie. Garneer de spies met verse koriander. Grill de spies 3 tot 4 minuten op een directe wijze op de barbecue.

  •  

Altijd op de hoogte blijven?