Nieuwe inrichting biedt voor elke klant wat wils

Een gloednieuwe winkel, waar ruimte is voor traditionele producten en gemaksproducten, waarmee bestaande en nieuwe klanten kunnen worden bediend. Dat was de wens van keurslager Hans van der Burg uit Geldermalsen. Integral Interieur verzorgde de inrichting van de slagerij.

Hans was al wat ouder toen hij erachter kwam dat hij het slagersvak in wilde. Vier en een half jaar geleden nam hij de winkel over van zijn vader. “Mijn vader heeft 44 jaar een eigen slagerij gehad. Ik had vroeger wat wilde haren, het leek me geen goed idee om bij hem in de zaak te gaan werken. Ik heb daarom eerst andere dingen gedaan. Op mijn 24ste ben ik bij hem gaan werken. We hebben elf jaar samengewerkt voordat ik het stokje van hem overnam. Nu komt hij nog regelmatig in de winkel.”

Nieuwe klantenkring

Integral_Keurslager Hans van der Burg_VLM 4-2022_2

“Grote plus is de winst aan toonbankruimte. Ik hoef niet in te boeten op de ruimte voor de traditionele producten en kan tegelijkertijd inspelen op de wensen en behoeftes van een nieuwe klantengroep.”

Keurslager Hans van der Burg is gevestigd in Geldermalsen, een gemeenschap waarin het geloof een belangrijke rol speelt. “Er wonen hier veel gereformeerde mensen. Het zijn heel trouwe klanten, daar heeft de slagerij haar bestaansrecht aan te danken. Ze komen voor traditionele producten, en kiezen voor hun warme maaltijd meestal voor aardappelen, groente en vlees. Daarnaast komen er tegenwoordig ook veel mensen uit de Randstad naar onze winkel. We zitten dichtbij de A2 en de A15; Utrecht en Den Bosch liggen op een half uurtje rijden. Bovendien zijn ze hier in Geldermalsen flink aan het bouwen. Er wordt een grote nieuwbouwwijk gerealiseerd, waar veel mensen uit de Randstad naartoe verhuizen. Dat betekent een nieuwe klantenkring. Deze klanten kiezen vaker voor andersoortige producten, zoals kant-en-klaarmaaltijden en andere typen vlees.”

Om deze nieuwe klantenkring beter te kunnen bedienen, koos Hans voor een nieuwe inrichting. “Het leuke van mijn vak vind ik het contact met klanten. Ik ben meer een winkelman dan een traditionele slager, die het werk achterin de slagerij doet. Ik wil vooral in de winkel staan, zodat klanten me zien en vragen kunnen stellen. Aandacht voor de klant vind ik heel belangrijk. Mijn werkruimte is in de nieuwe opzet veel kleiner geworden. Grote plus is de winst aan toonbankruimte. We hebben er vijf meter bijgekregen. Dat betekent dat we meer plek hebben voor nieuwe producten, zoals kant-en-klaar maaltijden. Voorheen was het lastig om nieuwe producten te introduceren. Dat was soms frustrerend: we zaten vol ideeën, maar konden die nieuwe producten niet kwijt. Vanwege de beperkte ruimte ging dit altijd ten koste van bestaande producten. Dat leverde vervolgens veel vragen op naar het verdwenen product. Nu hoef ik niet in te boeten op de ruimte voor de traditionele producten en kan ik tegelijkertijd inspelen op de wensen en behoeftes van een nieuwe klantengroep.”

Rust en openheid

Integral_Keurslager Hans van der Burg_VLM 4-2022_1

Voor inspiratie is Hans op bezoek geweest bij verschillende slagers. “Rust en openheid vind ik heel belangrijk. Tegenwoordig zie je bij veel slagers schermen hangen waarop informatie gedeeld wordt. Ik heb er bewust voor gekozen om geen schermen op te hangen. Het gaat mijns inziens ten koste van het contact met de klant. Qua inrichting kon ik uit verschillende partijen kiezen. Van een collega-slager uit Tiel, Ruben Knobbout, had ik goede verhalen gehoord over Integral Interieur. Dat heeft geholpen in de keuze voor deze partij. Ruben was heel tevreden over zijn verbouwing, en datzelfde geldt voor mij. Integral heeft zich keurig aan de afspraken gehouden, en alle deadlines zijn gehaald. Elke week langer dicht kost immers geld.”

De verbouwing duurde iets meer dan een maand. “24 februari zijn we dicht gegaan en 29 maart konden we weer open. Alles is aangepakt, alleen de muren stonden nog overeind. Ik heb mijn vader bij het hele proces betrokken. Het zou dom zijn om voorbij te gaan aan zoveel jaar ervaring. Zijn winkel ging 21 jaar mee, ik hoop dat dit ook voor mijn winkel geldt.” De klanten reageren positief op de nieuwe inrichting. “Voor ons bestaansrecht was deze verbouwing noodzakelijk. Ons bedrijf liep goed en dat is het moment om te veranderen. Je moet niet wachten tot het minder gaat.”

Minder arbeid

Integral_Keurslager Hans van der Burg_VLM 4-2022_3

“Van een collega-slager had ik goede verhalen gehoord over Integral Interieur. Hij was heel tevreden over zijn verbouwing en datzelfde geldt voor mij.”

Ook de cijfers laten zien dat de winkel goed draait. “We zitten 10 procent boven onze coronaomzet. We draaien iets minder goed dan verwacht, maar als je kijkt naar hoe andere slagers het nu doen, ben ik heel tevreden. De situatie op de wereldmarkt en de stijgende prijzen hebben invloed op de verkoop.” Bij de nieuwe inrichting heeft de slager ook rekening gehouden met het tekort aan arbeidskrachten. “Ik wilde zoveel mogelijk arbeid uit de winkel halen. In het begin van de week zijn we bezig met de voorbereidingen voor de drukke dagen: voorverpakken en snijden. Dankzij deze werkwijze en de aanschaf van verpakkingsmachines heb ik de uren van een medewerker die vertrokken is, niet hoeven invullen. We verkopen meer, maar kunnen dat met een kleiner team aan.” 

integral logo

Zeelaan 7
B-9900 Eeklo
T +32 9 377 21 19
www.integral-interieur.be