Blog

Communicatie

We praten met klanten, instrueren medewerkers, mailen met leveranciers, appen met familie, bellen met collega’s en zo kan ik nog wel even doorgaan. Goed beschouwd blijft er niet eens zo heel veel tijd over voor het echte creatieve vakwerk. Zeg nu eens eerlijk; wanneer heeft u voor het laatst de toonbank gevuld of worst gemaakt zonder allerlei communicatieve interrupties?

Natuurlijk, ik realiseer me wel degelijk dat we vaak manager zijn en een manager moet nu eenmaal managen en dat kan niet zonder goede communicatie,
Maar een manager is mensgericht bezig terwijl een slager meer productgericht bezig is en ‘da’s soms best lastig’. Iemand die over het algemeen productgericht bezig is, is niet zo’n prater. Denk aan een kunstenaar of een timmerman. Dat soort mensen vertelt de boodschap met hun kunst of met hun eindproduct, dat is hun manier van uitdrukken.

Toch moeten wij heel wat afpraten, of we dat nu leuk vinden of niet en juist omdat we zo productgericht afgestemd zijn, verloopt onze communicatie nog wel eens stroef. Vakmensen- en dat zijn we toch- communiceren vaak minder goed dan mensen die niet productgericht denken. Wij vakmensen hebben ons eigen jargon en daar willen we ook graag aan vasthouden.

Dat is ook niet erg, zolang er gecommuniceerd wordt met een gelijkgestemde. Maar een leek (lees; consument of leerling) weet niet altijd waar het over gaat. We hebben het altijd druk, dus communiceren we in halve zinnen en er wordt vervolgens niet afgestemd of de boodschap goed overgekomen is. We denken ergens over na en onze eindconclusie is de boodschap, de mededeling. In onze gedachten maken we sprongen die voor een ander haast niet bij te houden zijn. Op deze wijze zijn we aan het communiceren met boodschappen die soms half overkomen en later dus voor problemen kunnen zorgen.

Communicatie zegt niet alleen iets over de inhoud maar heeft ook met de relatie van de ontvanger te maken; u communiceert anders met uw kinderen dan
met uw medewerkers. Je kunt de boodschap zien in de context van verhoudingen en gedrag. Gelukkig is er de afgelopen jaren veel veranderd en verbeterd. Relaties tussen consument en slager zijn anders geworden en ook de relatie tussen werkgevers en werknemers is verbeterd, maar toch denk ik dat er in de communicatieve verhoudingen nog wel wat te winnen valt. Toch is het niet zo dat de communicatie vanzelf beter wordt als er meer informatie wordt gegeven, maar vooral door betere onderlinge verhoudingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *