Icoon
Laatst was ik bij een slager die zo trots was op zijn schouderham dat niemand zonder deze schouderham de winkel verliet. Dat is mooi om te zien: zo trots zijn op je product dat je het tot een icoon verheft en iedereen ermee kennis laat maken. Je kon bij hem ook proeven, maar de meeste mensen bestelden het gewoon, en natuurlijk proefden ze ook. Hij zei: "Wees niet te zuinig, want uitdelen is vermenigvuldigen. Ik laat graag mensen ervaren wat ik maak en waar ik mijn liefde voor het vak in stop. In de winter is dat mijn heerlijke rookworst en balkenbrij. Maar mensen komen ook voor mijn verse gehaktballen waar ik op zaterdag altijd te weinig van heb. Ook al maak ik steeds meer, ze vliegen de deur uit. Het regent gehaktballen op zaterdag. Van heinde en verre komen ze voor mijn ballen, zowel de kleintjes als de grotere."
Tjonge, wat een passie had deze man en ook zijn personeel leefde helemaal voor het ambacht. Ook de zaterdaghulpjes waren trots om er te mogen werken. Later dacht ik: waarom hier wel en bij veel slagers niet? Het is niet alleen passie maar het vooral een echt product. Hij had focus en door de focus op een aantal iconen van zijn slagerij, geloofden de klanten in zijn verhalen. Steeds meer klanten wisten hem te vinden en op zaterdag was het helemaal erg druk. Eenvoud en een keuze maken siert en zo kun je met een smal assortiment heel veel handel drijven. Helaas kunnen wij als mensen niet goed kiezen en willen wij altijd iedereen bedienen met als gevolg dat je niemand bedient of net niet de keuze hebt voor de consument. Wij lopen immers allemaal met een vol hoofd door alle info die wij krijgen, gevraagd of ongevraagd en je moet het wel allemaal verwerken. Dan is het fijn als je slager je helpt met een goede keuze en een eerlijk lekker en vooral passievol product. Ik zeg: ‘durf te kiezen en leve het icoon!’
Reactie toevoegen
Dossiers
Meer over
Lees ook
Feestdagen
Want als slager bent u natuurlijk al bezig met het assortiment van de komende maanden en alle planning die komt kijken bij de drukste tijd van het jaar. En dit jaar is alles – of in elk geval veel – bovendien anders dan anders.
‘Ook jongeren weten mijn slagerij te vinden’
Twee jaar geleden haalde Alex van Deursen zijn slagersdiploma’s bij SVO vakopleiding food en een jaar daarna opende hij al zijn eigen slagerij: Keurslager Meat Monkey in Cuijk. Eindelijk kan de ondernemer zijn vernieuwende ideeën in de praktijk brengen. De coronamaanden is Meat Monkey relatief goed doorgekomen. “Ik wil vooral vooruitstrevend blijven.”
Komkommertijd
Vaak is de vakantieperiode een beetje slappe tijd. Of eigenlijk zou ik nu moeten zeggen ‘was’. Bedrijven en scholen gingen dicht en veel vaste klanten gingen op vakantie. Het was dan ook beslist niet ongebruikelijk dat de slagerij een paar weken dichtging.