Komkommertijd

25 september 2020 Jan Nederhoed

Vaak is de vakantieperiode een beetje slappe tijd. Of eigenlijk zou ik nu moeten zeggen ‘was’. Bedrijven en scholen gingen dicht en veel vaste klanten gingen op vakantie. Het was dan ook beslist niet ongebruikelijk dat de slagerij een paar weken dichtging. Als er een collega in het dorp was of in de omgeving zat, werd er vaak even overleg gepleegd en zo ving men elkaars klanten en dus omzet op. De vakantiesluiting was een hele rompslomp. Alles moest schoon en netjes opgeruimd worden en de vriezer kwam behoorlijk vol te liggen.

Tijden veranderen. We leven steeds meer in een 24-uurseconomie. De moderne consument wil direct geholpen worden en kijkt amper vooruit. Vroeger stond op zaterdagmiddag de winkel vol omdat mensen op zondag wilde barbecueën. Nu beslissen mensen op zondag om 16.00 uur dat ze om 17.00 uur willen barbecueën. Géén probleem, want alle supermarkten zijn open! Het lijkt soms op oneerlijke concurrentie – en dat is het misschien ook wel – maar we kunnen er niets aan doen. De tijd dat alle winkels op zon- en feestdagen dicht waren komt nooit terug.

Dit vergt ook van de slager en de medewerkers een andere insteek. Natuurlijk pleit ik er hier niet voor dat u op zondag open moet (wie ben ik?), maar toch... Een moderne ondernemer zal moderne openingstijden moeten hanteren. Ik denk dat de tijd van tussen de middag een uur sluiten en zaterdag om 15.00 uur dichtgaan voorbij is. Het is 2020! Als de consument twee keer voor een dichte deur heeft gestaan, komt die niet meer terug. Die ben je kwijt.

Ik realiseer me goed dat ik makkelijk praten heb, maar ik ben ervan overtuigd dat de moderne consument ook op een moderne manier haar boodschappen doet. Bol.com bezorgt morgen wat je vandaag besteld hebt, dat wil de consument. Snel, vlot, impulsief, maar wel kwaliteit.

Beste collega’s, kijk eens kritisch naar uw openingstijden: zijn die nog wel van deze tijd? Overleg met uw medewerkers, kijk en leer bij collega’s: kan het anders? We draaien allemaal top-omzetten en veel klanten blijven thuis of in Nederland. Moeten wij dan onze slagerij twee of zelfs drie weken sluiten? Is daar geen oplossing voor te vinden?

Ik wil deze keer even afsluiten met een leuk rijmpje dat ik tegenkwam in een oud vakboek uit 1924. Honderd jaar oud maar nog steeds actueel:

Wilt gij een slagerij goed drijven,
wees dan steeds erop bedacht,
nooit in de klanten bijzijn kijven,
en de hoogste zindelijkheid betracht.
Maken dat ter kopers keuze,
men uw winkel graag betreedt.
Goed bedienen uwe leuze,
goede waar den klant bevreed.

Altijd op de hoogte blijven?