Less is more, of niet?

marc-300x232

Je kan geen artikel lezen of het gaat over minder. Minder vlees, minder zout, minder suiker, en ga zo maar door. Dat wij minder vlees moeten gaan eten dat weten we. Je kunt als slager ook best minder vlees verkopen maar dan wel iets heel lekkers, producten waar de consument voor omrijdt.

Natuurlijk kun je ook enkele vega-producten opnemen in je assortiment, maar je blijft natuurlijk wel een slager. Dan is er nog het suiker- en zoutprobleem, dat is als slager makkelijk op te lossen. Kijk eens op de etiketten van de kruiden- en specerijenmixen die je gebruikt. Daar staat op of er suiker of zout in zit. Bestel eens zonder al deze onnodige ingrediënten. Vaak is de kiloprijs van zout en suiker best hoog als je ziet wat het aandeel is in je mix.

Schrik niet, zout heeft soms een aandeel van 40 procent of meer. Dus bestel kruiden en specerijen mengsels zonder zout en toegevoegd suiker en ga zelf lekker mengen. Let wel, specerijen en kruidenmelanges zijn wel vele malen sterker dus kijk naar de gebruikshoeveelheid en reken dan terug naar een kilo eindproduct. Zo kun je ook mee in ‘minder’, sterker nog je hebt weer een mooi aandachtspunt waar je de consument mee kan helpen.

Ik hoor je denken, waar blijft de lekkere zoute en rijke smaak dan waar wij eigenlijk gewoon dol op zijn? Het gaat niet om een dimensie in smaak, maar om de samenhang van smaken. Zo zie je steeds meer pittigheid in producten, van een klein vlammetje tot heel pittig, van rijkdom van zelfs pepers met een mooie rijke smaak van kaneel/piment (Spaanse peper) tot de harde groene smaak en een brandertje (Jalapeno).

Zo kun je met pittigheid een hele hoop goed maken. Bijvoorbeeld op de barbecue. Ik heb twee gerechten bedacht met verschil in pit. Geniet van het mooie weer en de heerlijke smaken die de natuur ons biedt.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het...

Voedingscentrum: mannen moeten minder vlees eten

Voedingscentrum: mannen moeten minder vlees eten

Het Voedingscentrum is een campagne gestart die mannen moet stimuleren minder vlees te eten. Vaker kiezen voor peulvruchten, noten en ei levert winst op voor je gezondheid én het milieu, zo stelt de campagne ‘Er is meer dan vlees’. De campagne moedigt mannen aan hun vleesconsumptie te halveren. In de campagne worden peulvruchten,...

ZOUT versus ZOUT

ZOUT versus ZOUT

Mineraal zout is waarschijnlijk de meest toegepaste hulpstof in de slagerij en de vlees(waren)industrie. Ons traditionele keukenzout heeft verschillende namen; de chemische naam is natriumchloride (NaCl), maar het kent ook andere namen die iets zeggen over de herkomst zoals zeezout, mijnzout of steenzout. Maar ook bestaat er kleurzout (colorozo). Door...