Toen ik nog in Utrecht aan de Pompelaan op de slagersvakschool zat, leerden we calculeren met een bruto winst percentage van 30%. Computers waren er nog niet (kun je nagaan hoe lang dat al geleden is!) maar met pen, papier en rekenmachientje konden we keurig in guldens en centen berekenen dat 30% bruto winst genoeg was om de kosten mee goed te maken. Een inkoopwaarde van 70% was normaal in die tijd. Toen ik in 1990 voor mezelf begon was de bruto winst al voorzichtig opgeschoven naar boven de 35% en hier en daar waren er zelfs al collega’s die zo rond de 40% uitkwamen; dat was toch geweldig maar gewaagd want voor je het weet prijs je jezelf de markt uit!

Nu anno 2019 is een bruto winst percentage van meer dan 50 % heel normaal. Ondanks dat de inkoopkosten de afgelopen jaren niet eens zoveel zijn gestegen, is er wel veel gebeurd bij onder meer personeels- en huisvestingskosten. De kwaliteit van leven is maatschappelijk gezien ook veranderd, dus al deze zaken rechtvaardigen ook een hogere bruto winst.

Per 1 januari van afgelopen jaar is de BTW verhoogd van 6 naar 9 procent en wees alert, want als u niet mee gaat dan levert u gewoon weer 3% in! Dan kan toch niet de bedoeling zijn; daarvoor bent u niet aan het werk.

Het was u hopelijk opgevallen dat ik hierboven schreef dat de inkoopkosten de afgelopen jaren niet zoveel zijn gestegen… welnu dat is op dit moment, as we speak, niet meer het geval. Vooral het varkensvlees is de afgelopen weken fors duurder geworden. Op de site van pigbusiness kun je in een grafiekje mooi zien dat de prijzen vanaf week 11 dit jaar omhoog zijn geschoten. Onnodig te vertellen dat u mee moet gaan, of u nu wilt of niet.

Geachte collega’s wij moeten ons onderscheiden in service en kwaliteit en niet in prijs! De consument gaat naar de ambachtelijke slager en realiseert zich dat ze wat duurder uit is, en dat vindt ze niet erg! Let it be. U wilt toch ook graag twee keer per jaar op vakantie?

Altijd op de hoogte blijven?