Normale kansen

14 augustus 2020

Voor sommigen van u zit de vakantie er al op, anderen hebben nog een week of twee. Maar in welke fase van de vakantie u ook zit, één ding was voor ons allemaal gelijk: het was een andere zomer dan anders. De vakantie ging niet door, of wel maar dan anders. In Frankrijk moest u een mondkapje op in de supermarkt, voor Kroatië veranderde de code opeens weer naar oranje (‘alleen noodzakelijke reizen’) en op het moment dat ik dit schrijf zijn in Antwerpen weer strengere regels ingevoerd en moeten Britten in quarantaine als ze terugkomen uit Spanje. In Nederland gaan steeds meer stemmen op om in de openbare ruimte mondkapjes te gaan dragen. Kortom, terwijl we ‘gewoon’ vakantie proberen te vieren, domineert corona nog steeds het grootste deel van ons leven en het nieuws.

Gelukkig merk ik dat er wel meer optimisme bij me komt bovendrijven nu er meer ruimte is om te ondernemen en te leven. Ik zie ook dat mensen minder kijken naar wat er niet kan, en steeds meer bezig zijn met wat er wel kan. Zo ziet slager en traiteur Beerens dat zijn bezorgservice beter loopt dan ooit en hij ziet nog meer kansen voor zijn maaltijden­verkoop. Ook retaildeskundige Paul Moers ziet in corona veel kansen voor de versondernemer. Want, zo redeneert hij: consumenten houden geld over omdat veel dingen buiten de deur niet (makkelijk) meer kunnen. “Dus gaan we onszelf verwennen, bijvoorbeeld door naar de slager te gaan.” De slager biedt een mooi alternatief om thuis van te genieten.

Met dit nummer willen we u dan ook inspireren om voor uw bedrijf de kansen en mogelijkheden van deze tijd te ontdekken. Want we zitten nog wel even in deze situatie en het is tijd om vooruit te denken. Ik wens u alle succes in dit ‘nieuwe normaal’ (ook al zou ik die term het liefst afschaffen!).

Altijd op de hoogte blijven?