Positieve geluiden

20 augustus 2020 Jan Nederhoed

Er is de afgelopen periode al ontzettend veel gezegd en geschreven over de coronacrisis. Een wereldwijde pandemie die ons leven op de kop zette, COVID-19 sloeg over de hele wereld als een wildeman om zich heen. Maar laten we beginnen met relativeren. Mensen elders in de wereld komen er veel slechter vanaf. Mensen uit derdewereldlanden of zelfs Amerikanen die in een veel beroerdere situatie zitten dan wij. Oké, wij kunnen even een paar maanden niet op vakantie naar het buitenland maar dat valt toch in het niet bij de ouderen en zwakkeren in onze samenleving. In plaats van drie keer moeten we dit jaar maar twee keer op vliegvakantie naar de zon en wintersport hoeven we waarschijnlijk niet eens te missen.

Ik krijg de indruk dat we zakelijk ook niet mogen klagen (en met “we” bedoel ik de mensen die werkzaam zijn in de ambachtelijke slagerssector). Op een gegeven moment werden er slachthuizen gesloten, zowel in binnen- als buitenland, omdat het bronnen zouden zijn van corona-infecties en dat doet de hele vleessector nou niet bepaald goed. Maar ik heb niet het idee dat dat een negatieve invloed heeft gehad op de omzet. Het imago wordt er niet beter van maar het heeft ook een keerzijde.

De consument wil graag weten wat hij eet. Op dat moment komt de regionale winkelier in beeld. De slager was al vóór de coronacrises bezig om zich goed te profileren. Een ambachtsman met oog voor kwaliteit die zijn vlees inkoopt in de eigen regio. En dat is nu net wat de consument zoekt ten tijde van zo’n crisis. Eerlijk, vertrouwd, dichtbij, regionaal en kwaliteit zijn de nieuwe woorden waar we ons huidige marketingplan aan ophangen.

Al met al krijg ik dan ook sterk de indruk dat slagers het over het algemeen prima doen! Ja, de eerste paar weken van de crisis ging het moeizaam en waren (achteraf gezien) dan ook echt spannend maar nogmaals: ik heb de indruk dat er prima omzetten gedraaid worden.

De consument heeft de weg naar de ambachtelijke slager teruggevonden. Het aantal klanten dat per week de winkel bezoekt stijgt en ook het gemiddelde bestedingsbedrag stijgt. Zo sprak ik een slager die vertelde dat hij eerst met moeite twee ossenhazen per week verkocht en er nu makkelijk vijf opsnijdt. Er klinken positieve geluiden uit de sector en dat is mooi. Nu op zoek naar jonge medewerkers en die enthousiasmeren om op die manier ook de toekomst van ons vak veilig te stellen!

Altijd op de hoogte blijven?