Rooskleurig

26 februari 2020

Het is alweer 2020, de tijd vliegt! Er is veel gebeurd het afgelopen jaar en het lijkt net alsof de hele ‘vleesschaamte-discussie’ in een stroomversnelling is geraakt. Was het eerst sporadisch dat we iets hoorden over minder vlees eten; tegenwoordig is het haast dagelijks. Je kunt de krant niet openslaan of er is nieuws over de varkenssector of vlees komt negatief voorbij. Het journaal spreekt over een stikstofprobleem en neemt terloops onze vleesbranche ook maar mee. En politici schreeuwen hard van de daken dat vlees eten welhaast een misdaad is.

Ik weet natuurlijk niet hoe het u vergaat maar ik, als slager, wordt er eerlijk gezegd niet somber of chagrijnig van. Het is een maatschappelijk probleem en daar hebben we mee te dealen. We zijn niet alleen slager maar bovenal ook ondernemer en in deze tijd wordt misschien iets meer van ons ondernemerschap gevraagd.

Wij willen ook graag een mooie en rooskleurige toekomst voor onze kinderen. De milieuproblematiek is een belangrijk onderdeel en onze sector lijkt op dit moment het zwarte schaap te zijn. We kunnen ons daar met z’n allen vreselijk druk om maken maar ik ben van mening dat een goed ondernemer moet kijken naar kansen en mogelijkheden in plaats van negatieve energie op te gaan roepen.

Die kansen en mogelijkheden zijn er, daar ben ik van overtuigd! Oké, we gaan minder vlees eten maar zorg dat u in beeld bent  als er vlees op tafel komen moet. Zorg dat u zich profileert als de specialist op het gebied van vlees en vleeswaren. Als er dan wel vlees op tafel komt, dan bent u de eerste aan wie de consument denkt. Laat zien dat u in uw markt de ambachtsman, vakman en deskundige bent. Er zijn volop kansen; denk ook aan maaltijden, snacks, hapjes en buffetten. Blijf denken in kansen en mogelijkheden en probeer de ‘apen en beren’ op uw pad te ontwijken. Op die manier ben ik ervan overtuigd dat ook 2020 weer een goed jaar gaat worden!

 

Altijd op de hoogte blijven?