Sprookjes

Nederhoed

Wie gelooft er nog in sprookjes? Ik heb een hoge pet op van mijn lezers en realiseer mij heel goed dat ik niet met onzinnige verhaaltjes aan hoef te komen. Toch heeft een sprookje vaak een diepere betekenis en bevat het ergens een bepaalde wijsheid en zit er een moraal in.

Schoenverkopers

Vorige week hoorde ik van een collega een soort sprookje. Eens, heel, heel lang geleden, in een land hier ver vandaan waren er twee schoenverkopers. De koning riep beide schoenverkopers bij zich en stuurde ze naar de woestijn met de opdracht daar schoenen te verkopen. Na al een paar dagen meldde de eerste schoenenverkoper zich. Hij zei tegen de koning: “Ik stop ermee en kom weer thuis, want het lukt toch niet , omdat iedereen hier op blote voeten loopt”. De andere verkoper stuurde de koning een bericht met de woorden: “Stuur zo snel mogelijk heel veel schoenen deze kant op, want niemand loopt hier op schoenen!” En ze leefden nog lang en gelukkig.

Uiteraard heeft ook dit sprookje een moraal en een diepere betekenis. De ene verkoper gooit direct de handdoek in de ring en geeft de moed al gauw op, terwijl de andere positief is ingesteld en volop kansen ziet. Het is al vaker geschreven, zeker in deze lastige tijd: denk in mogelijkheden en kansen en niet in onmogelijkheden. Afgelopen maandag was er weer de jaarlijkse Droge Worst Test van het Dagblad van het Noorden. Maar liefst 8.350 (!) lezers van de krant hadden hun slager uit de provincie Groningen of Drenthe genomineerd. Het leeft dus. Veel consumenten weten een goede kwaliteit droge worst te waarderen en spreken dan ook hun waardering uit middels zo’n nominatie.

Kansen grijpen

De worsten van de tien slagers met de meeste nominaties werden gekeurd en op het moment dat ik dit schrijf weet ik ook de uitslag nog niet. Eén ding weet ik wel: alle slagers die zich er voor ingespand hebben, zijn winnaars; zij zien kansen en ruiken mogelijkheden. Deze test was weer een voorbeeld van zo’n kans die voorbij komt en dat soort mogelijkheden komt er nog volop, alleen moet je ze wel (willen) zien! Grijp die kansen en dan ben ik ervan overtuigd dat u een lang en gelukkig zakelijk leven zult hebben!

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Met z’n allen

Met z’n allen

‘We doen dit samen’. Het klinkt soms als een bezwering, soms als troost dan weer bijna als dreigement. Want de piek van het coronavirus afvlakken werkt alleen als we ons allemaal aan de coronamaatregelen houden. Maar of we dat nou echt sámen doen?

Het nieuwe normaal

Het nieuwe normaal

Wat is er enorm veel veranderd sinds mijn laatste column. Schreef ik afgelopen editie nog over het plezier dat we hebben in ons vak, komt daar ineens een coronacrisis overheen. Onze minister-president zegt: “bleib zu Hause, restez à la maison, blijf thuis.” Hij heeft er ook nog een leuke kreet bij bedacht: “de intelligente lockdown.”

Alea Publishers steunt slagers met oproep koop lokaal

Alea Publishers steunt slagers met oproep koop lokaal

Het zijn zware tijden voor mensen met een winkel in food&drinks, ook voor slagers. Waar supermarkten leeggekocht worden op het gebied van wc-papier en lang houdbare producten, mist de foodretail omzet doordat onder meer feestjes en verjaardagen niet doorgaan, catering wordt afgezegd, leveringen aan de horeca zijn stopgezet en bedrijfslunches niet meer...