Trends in food

marc-300x232

De consument gaat meer vegetarisch eten en laat vlees links liggen. Ik denk dat mensen zeker minder vlees eten maar wel steeds meer voor kwaliteit gaan. En voor andere vleesdelen en vleessoorten, dus meer wild en gevogelte. Kip groeit al jaren en zeker ook de andere rassen dan alleen de platte NL-kip. Mensen waarderen een mooi stukje vlees, met zorg geslacht en schoongemaakt, vers van het mes van de slagershand, de vakman. En soms een stuk bestorven en gerijpt vlees in een mooie rijpingskast van uit de winkel.

Het draait allemaal om beleving, de klant wil vermaakt worden, niet alleen in de winkel, maar ook in de mond. Een reisje op je bord, van verschillende structuren en smaken, met combinaties van vlees. Zelfs voor de horeca zijn er trio’s te koop van wild en gevogelte; van wildzwijn, parelhoen en hertenbiefstuk tot verschillende bereidingen van wild, stoof, gekonfijt en rosé gebraden. Mensen verrassen is waar het om draait. Ik denk dat de consument zeker ook alternatieve eiwitproducten zoekt, maar voordat wij overstappen op zeewier-, algen- of insectenburgers moet er toch nog heel veel gebeuren. Een andere structuur en mondgevoel is iets waar mensen niet snel aan zullen wennen. De bestaande vega-producten worden steeds beter, echter schrik ik vaak van de gezochte smaken en de rare combinaties die je met een regulier ingrediënt niet snel zou bedenken.

Daarbij blijft het vreemd dat de vega-producten nog altijd blijven lijken op vleesproducten: schnitzels, gehaktballen, burgers, balletjes.... Ik begrijp het niet. Is dit omdat de huidige consument dit wil of omdat de leverancier nu eenmaal de vormplaat heeft liggen voor het eerdere vleesproduct? Wanneer komt er eens een lijn met vega-producten met andere vormen en namen? De leukste blijft vegetarisch geruld gehakt. Gelukkig, als vakman komen de mensen bij jullie in de zaak voor een mooi stukje ambacht en eerlijk verwerkt product.

Reactie toevoegen

 
Lees ook

Duitsers mogen vega-producten naar vlees noemen

De Duitse minister van landbouw Christian Schmidt komt terug op zijn streven naar een verbod op vleesaanduidingen voor vegetarische producten. Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung staan er in de voorstellen voor nieuwe regelgeving geen regels meer voor de naamgeving van vegetarische en veganistische producten. Meerdere partijen hadden ook al aangegeven dat zo'n verbod wettelijk niet mogelijk is. Ook de Nederlandse minister Edith Schippers van Volksgezondheid liet eerder weten dat ze een dergelijk verbod niet nodig vindt, zolang de verpakkingen maar duidelijk maken dat het product geen...

Unilever en Zwanenberg Food Group bundelen krachten

Unilever en Zwanenberg Food Group bundelen krachten

Unilever wil een strategische samenwerking aangaan met Zwanenberg Food Group. Dit betekent dat Unilever haar vlees-, saus- en soepfabriek in Oss verkoopt aan Zwanenberg Food Group. Zwanenberg wil een volume van circa 18.000 ton van haar vleesconservenproductie in 2019 overplaatsen naar deze fabriek. Hiermee groeit het geproduceerde vleesvolume in de...

Plantaardige Filet Americain van De Vegetarische Slager

Plantaardige Filet Americain van De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager introduceert 100 procent plantaardige Filet Americain bij Albert Heijn en Jumbo. Na een lang ontwikkeltraject is het gelukt om deze plantaardige versie van Filet Americain te maken waar ook vleeseters erg enthousiast van worden. Bovendien is het geschikt voor zwangere vrouwen. Petit Paté en Filet Americain Ruim een maand geleden...