De consument gaat meer vegetarisch eten en laat vlees links liggen. Ik denk dat mensen zeker minder vlees eten maar wel steeds meer voor kwaliteit gaan. En voor andere vleesdelen en vleessoorten, dus meer wild en gevogelte. Kip groeit al jaren en zeker ook de andere rassen dan alleen de platte NL-kip. Mensen waarderen een mooi stukje vlees, met zorg geslacht en schoongemaakt, vers van het mes van de slagershand, de vakman. En soms een stuk bestorven en gerijpt vlees in een mooie rijpingskast van uit de winkel.

Het draait allemaal om beleving, de klant wil vermaakt worden, niet alleen in de winkel, maar ook in de mond. Een reisje op je bord, van verschillende structuren en smaken, met combinaties van vlees. Zelfs voor de horeca zijn er trio’s te koop van wild en gevogelte; van wildzwijn, parelhoen en hertenbiefstuk tot verschillende bereidingen van wild, stoof, gekonfijt en rosé gebraden. Mensen verrassen is waar het om draait. Ik denk dat de consument zeker ook alternatieve eiwitproducten zoekt, maar voordat wij overstappen op zeewier-, algen- of insectenburgers moet er toch nog heel veel gebeuren. Een andere structuur en mondgevoel is iets waar mensen niet snel aan zullen wennen. De bestaande vega-producten worden steeds beter, echter schrik ik vaak van de gezochte smaken en de rare combinaties die je met een regulier ingrediënt niet snel zou bedenken.

Daarbij blijft het vreemd dat de vega-producten nog altijd blijven lijken op vleesproducten: schnitzels, gehaktballen, burgers, balletjes.... Ik begrijp het niet. Is dit omdat de huidige consument dit wil of omdat de leverancier nu eenmaal de vormplaat heeft liggen voor het eerdere vleesproduct? Wanneer komt er eens een lijn met vega-producten met andere vormen en namen? De leukste blijft vegetarisch geruld gehakt. Gelukkig, als vakman komen de mensen bij jullie in de zaak voor een mooi stukje ambacht en eerlijk verwerkt product.

Altijd op de hoogte blijven?