Vlees+ 1 | februari 2020

Vlees+ 1-2020

In deze editie

  • KNS en VNV gaan samenwerken
    Vlees en vis liggen allebei op het bord
  • 64ste editie van de Horecava
    Veel aandacht voor vleesvervangers
  • Jaarbijeenkomst De Gildeslager
    Winnaars traiteur en worstmaker van het jaar
  • Ahmed Papa
    Halal slagerij en toko
  • Varkensgeluk
    Varkensurinoir pakt stikstofprobleem aan
  • FAK Software
    Kennispartner voor ondernemers
  • Dit zijn de trends in 2020
    Aan de slag met gezond, vegan en online
  • Rood vlees (on)gezond?
    Wetenschappers over rood vlees
  • Meestertitel voor verkopers slagersbranche
    Functioneren op topniveau
  • Hoe bereik je de millennial?
    De voordelen van instagram

Rubrieken

  • In Beeld
  • Uit de Branche
  • Column Jan Nederhoed
  • Ambacht: buikrollade
  • SVO vakopleiding food
  • Wetgeving
  • Financieel
  • Rondvraag: vleeswaren
  • Boeken
In deze editie
Dit zijn de trends in 2020

Dit zijn de trends in 2020

Aan de slag met gezond, vegan, online en de wereldkeuken. Voedsel van dichterbij, weten waar je voedsel vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en kiezen voor kwaliteit; de trends voor 2020 zijn niet verrassend, maar bieden zeker kansen voor de (ambachtelijke) versondernemer.

KNS en VNV gaan samenwerken - Vlees en vis liggen allebei op het bord, naast de aardappelen en de groenten’

KNS en VNV gaan samenwerken - Vlees en vis liggen allebei op het bord, naast de aardappelen en de groenten’

Eind 2019 sloten de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) een samenwerkingsovereenkomst. Om te beginnen gaat de administratie en het secretariaat van de VNV naar de KNS. En beide verenigingen zien nog meer kansen voor samenwerking.

Groeiende markt voor vleeswaren van de slager

Groeiende markt voor vleeswaren van de slager

Slagers versterken hun imago en krikken de omzetcijfers op met ambachtelijke vleeswaren. Herkomst, bereiding en smaak wegen zwaar bij de consument, die steeds vaker vleeswaren eet. Niet alleen op brood, maar ook als snack en in andere gerechten.

Echt Wild

Echt Wild

Uit onderzoek bleek dat er zowel bij consumenten (74%) als in de keten (73%) behoefte bestond aan een keurmerk waarmee echt wild van gekweekt wild wordt onderscheiden. Daarom lanceerde de Stichting Keurmerk Echt Wild eind vorig jaar het Keurmerk Echt Wild.

De voordelen van Instagram - Hoe bereik je de millennial?

De voordelen van Instagram - Hoe bereik je de millennial?

Nederland telt maar liefst 4,1 miljoen Instagramgebruikers, waarvan er dagelijks zo’n 2,1 miljoen actief zijn. En het engagement is volgens verschillende onderzoeken hoger dan bij andere sociale media. Het platform dat draait op foto’s en stories, trekt vooral millennials. Wat is de magische connectie tussen Instagram en millennials?

Rooskleurig

Rooskleurig

Het is alweer 2020, de tijd vliegt! Er is veel gebeurd het afgelopen jaar en het lijkt net alsof de hele ‘vleesschaamte-discussie’ in een stroomversnelling is geraakt. Was het eerst sporadisch dat we iets hoorden over minder vlees eten; tegenwoordig is het haast dagelijks.

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Van 13 tot en met 16 januari was de Amsterdamse RAI het toneel van de Horecava. Zo´n 75.000 ondernemers en dagjesmensen bezochten de RAI om de nieuwste trends en innovaties in de horecawereld te zien én te proeven. Voor veel slagers is het jaarlijkse horeca-evenement een inspirerend uitje.

Jaarbijeenkomst De Gildeslager

Jaarbijeenkomst De Gildeslager

De jaarbijeenkomst van de vereniging De Gildeslager is elk jaar een feest. “De slager in de samenleving” en “Ambacht met passie” zijn slogans waar de hedendaagse moderne ambachtsman of -vrouw wel mee uit de voeten kan. Tijdens de bijeenkomst waren deze slogans dan ook de rode draad.

Variëren met buikrollade

Variëren met buikrollade

Onder veel slagers is de buikrollade een van de favoriete vleeswaren. Het is relatief eenvoudig om te produceren en u kunt er eindeloos mee variëren.

Ahmed Papa: halal slagerij en toko

Ahmed Papa: halal slagerij en toko

Ahmed Papa is de naam van de slagerij annex toko van Ahmed Khalifa, gevestigd in het Almeerse Homeruskwartier. In 2017 werd Ahmed Papa uitgeroepen tot islamitisch slager van het jaar. Ahmed runt de winkel samen met zijn vrouw Diana.