Vlees+ 2 | april 2020

Vlees 2-2020_cover

In deze editie

  • Interview Peter Klosse
    Over smaak valt wél te twisten.
  • Slagers en vegetarische producten
    “Dit is geen trend.”
  • Veehouderij Hoogerbrugge Natuurlijk
    Puur natuur uit de Rotterdamse polder.
  • Tomasu
    Keizerlijke sojasaus van Hollandse bodem.
  • Epos inspireert vakmensen
    Zo blijft Poeliersbedrijf De Markthal groeien.
  • In memoriam Petra Hermans
    Vakspecialist met passie voor verhalen.
  • Avo geeft het goede voorbeeld
    Met streetfood, vegan en bbq.

Rubrieken

  • Nieuws in Beeld
  • Uit de Branche
  • Ambacht: boterhamworst
  • SVO vakopleiding food
  • Column Jan Nederhoed
  • Wetgeving
  • Financieel
  • Rondvraag: smaakmakers
  • Boeken
In deze editie
Coronacrisis leidt tot extra service

Coronacrisis leidt tot extra service

De consumentenbehoefte verandert razendsnel, als gevolg van het coronavirus. Slagers merken dat uiteraard ook en spelen hier massaal op in door bestel- en bezorgmogelijkheden te bieden.

Smaakprofessor Peter Klosse: 'Over smaak valt  wél te twisten'

Smaakprofessor Peter Klosse: 'Over smaak valt wél te twisten'

We weten veel te weinig over smaak. Onze kennis over bereidingswijzen holt achteruit. En met de schaalvergroting in de landbouw is in de afgelopen decennia ook nog de smaak van landbouwproducten achteruitgegaan. Dat betoogt smaakprofessor Peter Klosse. “We zijn met z’n allen voedselanalfabeet en dat vinden heel veel mensen prima.”

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Op een dinsdagmiddag in januari is het bomvol in de werkplaats van Slagerij Van Asch in Soest. Met een specifieke reden: de slagers van Gelderblom oriënteren zich op vegetarische producten.

Puur natuur uit de Rotterdamse polder

Puur natuur uit de Rotterdamse polder

Op diervriendelijke wijze houden Lenno en Mariëlle Hoogerbrugge Limousin koeien in de Rotterdamse polder Schieveen. Eens per maand verkopen ze een hele koe vanaf hun boerderij. In één keer, direct aan particulieren. “Puur natuur, traceerbaar rundvlees. Verser kan niet.”

Keizerlijke sojasaus uit Rotterdam

Keizerlijke sojasaus uit Rotterdam

Bij Tomasu draait alles om smaak. Oprichter Thomas Uljee reisde de wereld rond in een zoektocht naar de ultieme smaakbeleving. Nu komt de wereld naar hem toe. Internationale topkoks en gelauwerde collega-brouwers; allemaal willen ze zien wat het geheim is van de ‘keizerlijke sojasaus’ uit Rotterdam-Zuid.

Epos inspireert vakmensen

Epos inspireert vakmensen

Sinds januari richt smaakmakerleverancier Epos zich ook op verkoop- en marketingactiviteiten voor ambachtsproducten van Bieze, Neven, Jebo en Cookking. Daarmee is het voor Poeliersbedrijf De Markthal uit Herten nog gemakkelijker geworden. Het Limburgse bedrijf is een grote afnemer van de salades, ragouts en kruiden.

Vakspecialist met passie voor verhalen

Vakspecialist met passie voor verhalen

Met groot verdriet laten wij weten dat onze geliefde collega en redactiecoördinator van Vlees+ en Vismagazine Petra Hermans-Taekema zondag 16 februari is overleden. We gaan Petra missen, haar bevlogenheid en haar deskundigheid, haar harde werken, haar mooie artikelen en enthousiaste verhalen over de branches waar ze dol op was.

Avo inspireert slagers met streetfood, vegan & BBQ

Avo inspireert slagers met streetfood, vegan & BBQ

Voor de derde keer organiseerden Ron Kuipers en Martijn Lelsz een AVO-seminar – ditmaal over streetfood, veganistische producten en bbq’s. Zowel ambachtelijke slagers, groothandelaren als de industrie waren vertegenwoordigd op 3 en 4 maart in de fabriek in Osnabrück.

Iedere slagerij creëert een eigen cultuur en smaak

Iedere slagerij creëert een eigen cultuur en smaak

De ambachtelijke slager is trots op zijn vak. Vechtend tegen kiloknallers en het negatieve imago van vlees, blijft hij vernieuwen én tijd nemen voor zijn klanten. Hoe doet hij dat?

Vreugde en verdriet

Vreugde en verdriet

Elke dag met plezier naar je werk; ik denk weleens dat het slagersvak één van de mooiste beroepen ter wereld is. Maar ja, wie ben ik? Wij ‘vakidioten’ kijken door een soort roze bril naar ons beroep, wij vinden alles mooi aan ons vak. Of we nu moeten uitbenen, worst maken, toonbank vullen of klanten helpen; het maakt ons eigenlijk niet uit.