Vlees+ 3 | mei 2020

VLees 3-2020

In deze editie

  • Veiligheid door pH-meting
    Technologische informatie.
  • Creativiteit als wapen tegen coronacrisis
    Ondernemers gaan de strijd aan.
  • Supermarktsector staat op z’n kop
    Wat zijn de ontwikkelingen bij de concurrent?
  • Slagerij Van der Meer
    Echte slagers.
  • Veehouderij Kipster
    Een andere kijk op ons voedselsysteem.
  • Hoger in Google met linkbuilding
    Meer websitebezoekers en meer bestellingen.
  • AVO levert inspirerende support
    Wouter van de Veen blijft zich ontwikkelen.

Rubrieken

  • In Beeld
  • Uit de Branche
  • Column Jan Nederhoed
  • Ambacht: worst en gehakt
  • SVO vakopleiding food
  • Financieel
  • Wetgeving
  • Rondvraag: barbecue
  • Boeken
In deze editie
Hoger in Google met linkbuilding

Hoger in Google met linkbuilding

Hoe fijn zou het zijn als jouw website hoog scoort in Google. Om dat te bereiken kun je volgens de deskundigen anno 2019 niet om linkbuilding heen. Linkbuilding maakt je website beter vindbaar in de zoekmachine en zorgt ervoor dat Google je website als waardevol en relevant beschouwt.

Fiscale steunmaatregelen

Fiscale steunmaatregelen

Het kabinet heeft extra steunmaatregelen bekendgemaakt voor het bedrijfsleven om zodoende de negatieve effecten van het coronavirus zo goed mogelijk te compenseren. Onderstaand de fiscale maatregelen.

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Wat kunnen we van elkaar leren?

Supermarktsector staat op z’n kop

Supermarktsector staat op z’n kop

Waar ambachtelijke foodspeciaalzaken al hun creativiteit uit de kast trekken om consumenten te bedienen, schiet de omzet in de supermarktbranche bijna als vanzelf tot ongekende hoogte. Hoe gaat het nu bij de grote retailers en welke ontwikkelingen kunnen we bij deze concurrenten nog verwachten?

Het nieuwe normaal

Het nieuwe normaal

Wat is er enorm veel veranderd sinds mijn laatste column. Schreef ik afgelopen editie nog over het plezier dat we hebben in ons vak, komt daar ineens een coronacrisis overheen. Onze minister-president zegt: “bleib zu Hause, restez à la maison, blijf thuis.” Hij heeft er ook nog een leuke kreet bij bedacht: “de intelligente lockdown.”

De 'vleesweters' van Slagerij Van der Meer uit Castricum

De 'vleesweters' van Slagerij Van der Meer uit Castricum

De vleesweters noemen ze zichzelf. Bij Slagerij Van der Meer uit Castricum staan puur vlees en ambacht centraal. Met workshops en het actief aanbieden van vergeten vlees etaleert eigenaar Joost van der Meer zijn vakkennis. “We willen laten zien dat we echte slagers zijn.”

Het succes van Kipster

Het succes van Kipster

Meer dan 70 duizend Kipsterkippen scharrelen rond in de diervriendelijkste kippenstallen ter wereld. De verkoop van verantwoord vlees en CO2-neutrale eieren is voor Kipster echter geen doel op zich. Volgens oprichter Ruud Zanders is het tijd om op een andere manier naar ons voedselsysteem te kijken. “Anders hebben we drie aardbollen nodig.”

‘AVO levert inspirerende support’

‘AVO levert inspirerende support’

In 1993 opende Wout van de Veen zijn gelijknamige slagerij in Ederveen. Hij werkt er samen met zijn zoon Wouter, die nu officieel de scepter zwaait. Wouter staat altijd open voor nieuwe inzichten en technieken. “Je moet je blijven ontwikkelen, dan blijf je scherp en actief in de markt.”

Barbecueseizoen op volle toeren

Barbecueseizoen op volle toeren

Nu we aan huis gekluisterd zijn, biedt buiten eten een prettige afleiding. Zodra het even kan, gaat de barbecue aan. Nieuwe recepten en gerechten zijn daarbij zeer welkom. De slager kan helpen om origineel, lekker en voordelig te barbecueën en om daarbij een horeca-ervaring te evenaren.

De pH-waarde van vlees en vleesproducten

De pH-waarde van vlees en vleesproducten

Meten is weten! En dat geldt ook bij het verwerken van vlees. Belangrijkste parameters daarbij zijn de temperatuur waarbij het vlees verwerkt wordt, de zuurtegraad (pH) van de grondstoffen, alsmede de wateractiviteit van de gezouten/gedroogde eindproducten.