Vlees+ 3 | mei 2020

In deze editie
- Veiligheid door pH-meting
Technologische informatie. - Creativiteit als wapen tegen coronacrisis
Ondernemers gaan de strijd aan. - Supermarktsector staat op z’n kop
Wat zijn de ontwikkelingen bij de concurrent? - Slagerij Van der Meer
Echte slagers. - Veehouderij Kipster
Een andere kijk op ons voedselsysteem. - Hoger in Google met linkbuilding
Meer websitebezoekers en meer bestellingen. - AVO levert inspirerende support
Wouter van de Veen blijft zich ontwikkelen.
Rubrieken
- In Beeld
- Uit de Branche
- Column Jan Nederhoed
- Ambacht: worst en gehakt
- SVO vakopleiding food
- Financieel
- Wetgeving
- Rondvraag: barbecue
- Boeken
In deze editie
Hoger in Google met linkbuilding
Hoe fijn zou het zijn als jouw website hoog scoort in Google. Om dat te bereiken kun je volgens de deskundigen anno 2019 niet om linkbuilding heen. Linkbuilding maakt je website beter vindbaar in de zoekmachine en zorgt ervoor dat Google je website als waardevol en relevant beschouwt.
Fiscale steunmaatregelen
Het kabinet heeft extra steunmaatregelen bekendgemaakt voor het bedrijfsleven om zodoende de negatieve effecten van het coronavirus zo goed mogelijk te compenseren. Onderstaand de fiscale maatregelen.
Creativiteit als wapen tegen coronacrisis
De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Wat kunnen we van elkaar leren?
Supermarktsector staat op z’n kop
Waar ambachtelijke foodspeciaalzaken al hun creativiteit uit de kast trekken om consumenten te bedienen, schiet de omzet in de supermarktbranche bijna als vanzelf tot ongekende hoogte. Hoe gaat het nu bij de grote retailers en welke ontwikkelingen kunnen we bij deze concurrenten nog verwachten?
Het nieuwe normaal
Wat is er enorm veel veranderd sinds mijn laatste column. Schreef ik afgelopen editie nog over het plezier dat we hebben in ons vak, komt daar ineens een coronacrisis overheen. Onze minister-president zegt: “bleib zu Hause, restez à la maison, blijf thuis.” Hij heeft er ook nog een leuke kreet bij bedacht: “de intelligente lockdown.”
De 'vleesweters' van Slagerij Van der Meer uit Castricum
De vleesweters noemen ze zichzelf. Bij Slagerij Van der Meer uit Castricum staan puur vlees en ambacht centraal. Met workshops en het actief aanbieden van vergeten vlees etaleert eigenaar Joost van der Meer zijn vakkennis. “We willen laten zien dat we echte slagers zijn.”
Het succes van Kipster
Meer dan 70 duizend Kipsterkippen scharrelen rond in de diervriendelijkste kippenstallen ter wereld. De verkoop van verantwoord vlees en CO2-neutrale eieren is voor Kipster echter geen doel op zich. Volgens oprichter Ruud Zanders is het tijd om op een andere manier naar ons voedselsysteem te kijken. “Anders hebben we drie aardbollen nodig.”
‘AVO levert inspirerende support’
In 1993 opende Wout van de Veen zijn gelijknamige slagerij in Ederveen. Hij werkt er samen met zijn zoon Wouter, die nu officieel de scepter zwaait. Wouter staat altijd open voor nieuwe inzichten en technieken. “Je moet je blijven ontwikkelen, dan blijf je scherp en actief in de markt.”
Barbecueseizoen op volle toeren
Nu we aan huis gekluisterd zijn, biedt buiten eten een prettige afleiding. Zodra het even kan, gaat de barbecue aan. Nieuwe recepten en gerechten zijn daarbij zeer welkom. De slager kan helpen om origineel, lekker en voordelig te barbecueën en om daarbij een horeca-ervaring te evenaren.
De pH-waarde van vlees en vleesproducten
Meten is weten! En dat geldt ook bij het verwerken van vlees. Belangrijkste parameters daarbij zijn de temperatuur waarbij het vlees verwerkt wordt, de zuurtegraad (pH) van de grondstoffen, alsmede de wateractiviteit van de gezouten/gedroogde eindproducten.