1 op de 13 ondernemers te laat met btw-aangifte

Btw-aangifte

Ongeveer 140.000 ondernemingen misten afgelopen kwartaal de deadline van 1 november om hun btw-aangifte en/of -betaling te doen. Zij ontvangen een dezer dagen een naheffingsaanslag, vaak met boete. In ruim 80 procent van de gevallen was de betaling niet op tijd of correct. Dat meld de Belastingdienst in een persbericht van 3 december.

Veel ondernemers, waaronder starters, weten niet wat zij moeten doen met de naheffingsaanslag. Daarom publiceert de Belastingdienst een handige checklist. Hiermee kunnen ondernemers aan de hand van drie stappen controleren of de naheffingsaanslag klopt en welke actie zij moeten ondernemen.

Btw-aangifte

Ieder kwartaal ontvangt de Belastingdienst ruim 1,8 miljoen btw-aangiften. Niet alleen de aangifte, maar ook de bijbehorende betaling moet vóór de deadline binnen zijn. In de gevallen dat er geen btw-aangifte is binnengekomen, schat de Belastingdienst hoeveel btw betaald moet worden. Ondernemers die de deadline voor de betaling missen, ontvangen een naheffingsaanslag met een boete van 3 procent van het niet betaalde bedrag, met een minimum van €50,-. Dit bedrag kan oplopen tot maximaal €5.278,-.

Uit onderzoek van de Belastingdienst blijkt dat vooral startende ondernemers problemen hebben met de btw-aangifte en -betaling. De meeste starters weten wanneer deze binnen moeten zijn en bijna de helft zet de data als geheugensteun in zijn agenda. Alhoewel driekwart van de starters aangeeft de betaling vrijwel direct na de aangifte te doen, geeft tegelijkertijd ruim een kwart toe zijn aangifte vaak later in te dienen dan hij/zij van plan was.

Checklist naheffingsaanslag

Elk kwartaal leidt de naheffingsaanslag tot vragen bij ondernemers. Via de checklist naheffingsaanslag op de website van de Belastingdienst controleert een ondernemer in drie korte stappen zijn naheffingsaanslag en weet wat hij of zij vervolgens moet doen met de aanslag.

Aan ondernemers die een naheffingsaanslag hebben ontvangen, adviseert de Belastingdienst de volgende deadlines voor kwartaalaangiften en -betalingen terugkerend in hun agenda te zetten: de kwartaalaangiften en -betalingen moeten altijd uiterlijk 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober binnen zijn. Daarvoor kunnen ondernemers ook gebruik maken van de Btw Alert-App. Een andere optie is het gebruik van commerciële administratiesoftware. Dergelijke software zet de administratie zonder fouten om in een btw-aangifte en geeft een signaal als het weer tijd is om aangifte te doen.

Tips van de Belastingdienst

Een tip voor ondernemers die hun betaling tot het laatste moment willen uitstellen: doe je aangifte vroeg in de maand en plan via online bankieren dat het bedrag pas aan het einde van de maand wordt overgemaakt. Zorg dat de betaling voor de 1e van de maand bij de Belastingdienst op de rekening staat.

Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/btw.

Bron: Vismagazine
F
oto: Belastingdienst

 

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Btw-verhoging van zes naar negen procent

Btw-verhoging van zes naar negen procent

Als ondernemer krijgt u binnenkort waarschijnlijk veel administratieve lasten voor uw kiezen. Na 18 december is duidelijk of het lage btw-tarief van zes procent per 1 januari 2019 naar negen procent gaat. De Tweede Kamer is al akkoord gegaan met het Belastingplan 2019, waar de btw-verhoging van zes naar negen procent onderdeel van is. De plannen zijn...

KNS: "Bereid je voor op de btw-verhoging"

KNS: "Bereid je voor op de btw-verhoging"

Half november valt het besluit over de btw-verhoging. Gaat het lage btw-tarief omhoog van 6 naar 8 procent? Hoewel KNS hoopt dat dit plan het niet haalt, adviseert de organisatie slagers om zich op deze btw-verhoging voor te bereiden. De KNS wil het lage btw-tarief handhaven omdat voeding een primaire levensbehoefte is. Op de website staat te lezen:...

Startende ondernemers onbekend met aftrekposten

Startende ondernemers onbekend met aftrekposten

Veel startende ondernemers zijn niet op de hoogte van de aftrekposten waarvan zij gebruik kunnen maken. Zo weet één op de drie startende ondernemers niet welke autokosten zij zakelijk kunnen aftrekken. Ook checkt vier op de tien ondernemers niet op welke aftrekposten zij recht hebben. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst...