12 foodtrends: 'Gebruik woord 'natuurlijk' is passé'

18 december 2013

Free from-producten, natuurlijke producten en producten die geënt zijn op het gewichtsbewustzijn van mensen, zijn drie van de twaalf belangrijkste trends in de voedingssector. New Nutrition Business publiceerde onlangs het rapport '12 Key Trends in the Business of Food, Nutrition and Health'.

Volgens het trendonderzoek voor 2014 is de proteïnetrend over zijn hoogtepunt heen, maar zijn er nog vele andere groeimogelijkheden in de markt van voeding en gezondheid. Auteur Julian Mellentin ontwikkelde de jaarlijkse vooruitblik; New Nutrition Business publiceerde het onderzoek. "Zuivel als een natuurlijk product, slow energy, gewicht&gezondheid, gezond snacken en de 'toestemming om jezelf te verwennen' vormen allen een rijkdom aan mogelijkheden voor voedings- en drankenproducenten", laat Mellentin weten.

Geen dieetproducten meer

Sleuteltrend nummer 5, gewicht&gezondheid, houdt in dat letten op gewicht niet langer een speciale categorie is in voeding. Consumenten zien het managen van hun gewicht nu als onderdeel van hun dagelijkse voedingskeuze en een manier om hun gezondheid op peil te houden. "Dit zorgt voor winnaars en verliezers in de industrie", zegt Mellentin. "De strategieën van Unilever en Nestlé lopen op de klippen, omdat deze gebaseerd zijn op een markt zoals die er vijf jaar geleden uit zag." De verkoop van dieetproducten als Slim-Fast is gedaald met 80 procent. Ondernemers die inspelen op de wens van de klant met een individuele aanpak, gebaseerd op 'normaal' voedsel (zoals zuivel), en ondernemers die inspelen op de belangrijkste trends, zijn het meest succesvol.

Trends combineren

Een voorbeeld is thinkThin, een bedrijf dat producten ontwikkelt die glutenvrij zijn (trend 10), minimaal suiker bevatten (trend 8) en natuurlijke ingrediënten zoals pure chocolade bevatten (trend 1). Van deze producten krijgt de consument het gevoel dat het eten ervan 'mag' (trend 9).

Slow energy

Slow energy (trend 7), houdt in: wereldwijd is er behoefte aan producten waarbij de energie langzaam vrijkomt. De grootste kansen liggen hier op het gebied van voeding met duurzame energie. Het trendrapport noemt daarbij het ontbijtbiscuit van Belvita als voorbeeld.

'Gebruik niet het woord 'natuurlijk' op etiket'

De belangrijkste trend is de natuurlijk functioneel-trend. Mellentin: "Wie succes wil hebben, moet het woord 'natuurlijk' niet gebruiken op het product. Daarmee loop je het risico neergehaald te worden door critici. Er zijn veel meer mogelijkheden om de natuurlijkheid van producten te communiceren dan alleen het woord 'natuurlijk' te gebruiken."

Het rapport is tegen betaling te downloaden vanaf de website van New Nutrition Business.

Dit artikel verscheen eerder op: Vismagazine

Altijd op de hoogte blijven?