Nieuw voor consument: Stichting Boerenfluitjes

9 september 2013

Ester van Aalst van het Twitteraccount Boerenfluitjes begint een consumentenorganisatie: Stichting Boerenfluitjes. De stichting is gericht op de bewuste consument die niet klaagt, maar vraagt. Boerenfluitjes vindt dat het tijd is voor de ontdekking en (her)waardering van het platteland.

Uitgaan van trots

De consumentenorganisatie gaat op zoek naar transparantie in de voedselketen. Het netwerk van Boerenfluitjes bestaat uit boeren, telers, vissers, imkers, slagers, maar ook uit burgers! Dit maakt het gemakkelijk om bijvoorbeeld op social media over en weer vragen te stellen, waarop vrijwel altijd snel en duidelijk antwoord wordt gegeven. Maar ook ‘in het echt’ wil Boerenfluitjes kennis ophalen en samen delen. Als je naast consument ook producent bent, weet je meer over jouw stuk van de branche en begrijp je vergelijkbare branches beter. Vertel Boerenfluitjes waar jij je eten haalt en welke teler of boer bij jouw favoriete kaas, vlees of fruit hoort. Vertel wat je maakt of verbouwt, wie er in jouw stallen wonen. Volgens Boerenfluitjes is het tijd om het verhaal van ons eten te gaan delen vanuit trots en enthousiasme.

Kennismaken met de boer

Boerenfluitjes wil burgers laten kennismaken met de boer die zijn koeien op stal heeft en zijn kippen binnen houdt. Ook wil de stichting ook weten of het vlees uit de supermarkt, waarvoor de Nederlandse boer zich extra ingespannen heeft om aan alle regels te voldoen, daadwerkelijk van onze eigen boeren komt. En krijg je daarbij de garantie dat deze boer fatsoenlijk is beloond voor zijn inspanningen? Dat stuk informatie in de voedselketen vindt Boerenfluitjes voorlopig nog lang niet transparant genoeg.

Consumentenorganisatie Boerenfluitjes daagt Nederland uit: doe mee met jouw ideeën over eten van Nederland! Wat vind jij belangrijk? Meer info: Boerenfluitjes.nl.

Altijd op de hoogte blijven?