Smaaktest geeft meer inzicht in onbewuste reacties

17 december 2015

Onderzoekers van Wageningen UR Food & Biobased Research hebben met collega’s uit Oostenrijk en Finland een smaaktest ontwikkeld die meer inzicht geeft over hoe mensen onbewust reageren op een product. Dat bericht FoodHolland.

Volgens de onderzoekers kan de informatie zeer waardevol zijn voor fabrikanten, omdat veel keuzes die mensen maken bij de aankoop van producten onbewuste keuzes zijn.

Gezichtsuitdrukking

Tijdens het onderzoek werden drie groepen van 24 mensen gevraagd te reageren op afbeeldingen van andere mensen met verschillende gezichtsuitdrukkingen. De respondenten werd gevraagd hoe deze personen op hen overkwamen. Dit deden ze door de gezichten van deze personen te beoordelen op zes positieve en zes negatieve persoonskenmerken bijvoorbeeld aardig, betrouwbaar, gespannen. Het idee achter deze methode is dat mensen hun eigen emoties projecteren op anderen, zodat hun beoordeling als het ware hun eigen gemoedstoestand weergeeft.

Yoghurt

De test werd steeds herhaald na het eten van verschillende soorten yoghurt. Na het eten van vanilleyoghurt gaven de deelnemers de meest positieve antwoorden en beoordeelden de onderzoekers hun emoties als meest positief. Ook als mensen yoghurt aten met een lager vetgehalte voelden ze zich sterker en hadden een positieve emotie, maar dat effect was aanzienlijk kleiner. Het toevoegen van andere smaken, zoals vers fruit had geen effect op de gemoedstoestand.

Altijd op de hoogte blijven?