Nieuws

Campagne Man in de Pan van start

Man in de Pan

Bionext startte vorige week met de campagne ‘Man in de Pan. De campagne moedigt consumenten aan om het vlees van hanen, bokken en stieren te gebruiken. Op de website staan allerlei tips en recepten. Daarnaast kunnen consumenten berekenen hoeveel mannetjesdieren er horen bij hun zuivel- en eierconsumptie.

Vlees van mannetjesdieren

Het vlees van hanen, bokken en stieren in Nederland vrij onbekend, terwijl het in sommige landen een delicatesse is. Zo is bokkenvlees populair in de Spaanse en Portugese keuken. Het biologische mannenvlees is vaak duurder dan we gewend zijn. Dit komt omdat ze van rassen zijn die niet speciaal gefokt worden voor de vleesproductie. De dieren groeien minder snel en ze eten meer. Daarom belandden de dieren vaak in diervoer of de gangbare mesterij.

Man in de Pan

De campagne Man in de Pan is onderdeel van een groter project waarin een respectvolle plek wordt gezocht voor biologische mannetjesdieren. De biologische geitenhouders hebben hun krachten gebundeld in de Bio Goat Meat Coöperatie en gunnen de bokjes een biologisch leven op de eigen boerderij. Ook de melkveehouders en de legkippenhouders zijn zich aan het organiseren. Enkele individuele boerderijen hebben al een programma voor hun haantjes of stiertjes.

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN. Bionext werkt inhoudelijk samen met de Bio Goat Meat Coöperatie, De Bokkenbunker, Dijverhof, De Lankerenhof, Weerribben Zuivel, Ecofields, Boerderij Eyckestein, De Grote Kamp en Ekoplaza.

Boktober

In oktober kunnen consumenten op een makkelijke manier kennismaken met het vlees van geitenbokjes tijdens een van de Boktoberevenementen van de Bio Goat Meat Coöperatie. Onder andere in Den Bosch, Amersfoort, Amsterdam en Utrecht zijn Boktoberfesten waar bezoekers bijvoorbeeld bokworstjes kunnen proeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *