Nieuws

Sinds 28 februari huisvest Amsterdam een wereldprimeur: de allereerste plasticvrije supermarkt. In de Nederlandse pers kreeg het nieuws niet veel aandacht. Toch haalde het nieuws buitenlandse media.

Door Cécile Janssen – Foodlog

“You can buy gluten-free, fat-free and dairy-free so why not plastic-free?’ Dutch retailer launches plastic-free aisle”, schrijft vakblad FoodNavigator. “World’s first plastic-free supermarket aisle debuts in Amsterdam”, volgt duurzaamheidssite Treehugger, en “Netherlands opens world’s first plastic-free supermarket aisle as UK urged to follow example” bij de algemene krant The Independent. In de Nederlandse algemene pers besteden alleen de Amsterdamse krant Het Parool, gratis krant Metro en RTL aandacht aan het nieuws.

Meer dan 700 levensmiddelen, van vlees, sauzen, yoghurt en ontbijtgranen tot chocola, zonder ook maar een snipper plastic en te herkennen aan het nieuwe Plastic Free-label. Dat verbazingwekkende feit domineert de berichtgeving. Volgens veel supermarkteigenaars zou het ten ene male onmogelijk zijn plastic uit te bannen, zegt Erik Does, algemeen directeur van Ekoplaza. “Het idee om dit te doen, kwam van de Britse organisatie A Plastic Planet. Zij hebben een half jaar gezocht naar een Europese supermarkt die plasticvrij wilde gaan, maar het lukte ze niet om er een te vinden. De Plastic Soup Foundation uit Amsterdam heeft ons in contact gebracht, en wij zeiden meteen ja.”

Uit de samenwerking resulteerde de gisteren geopende plasticvrije pop-upsupermarkt in Amsterdam. Onder de noemer Ekoplaza Lab wil de biologische supermarktketen Ekoplaza tegen het eind van dit jaar alle 74 filialen van een plasticvrije zone voorzien hebben.

Sian Sutherland, medeoprichtster van A Plastic Planet: “Decennialang kreeg de consument de leugen voorgeschoteld dat voedsel- en drankproducten niet zonder plastic kunnen. Een plasticvrije pop-up bewijst het tegendeel. Wij hopen dat andere supermarkten ter wereld in de voetsporen van Ekoplaza Lab zullen treden.” Vooral in Groot-Brittannië zijn de overheid en supermarkten uit op terugdringen van de hoeveelheid plastic (afval). Sutherland vervolgt: “Het verpakken van iets vluchtigs als voedsel in iets wat zo onverwoestbaar is als plastic is totaal onlogisch. Plastic verpakkingen van voedsel en drank zijn slechts enkele dagen van nut, terwijl ze daarna nog eeuwenlang een verwoestende impact hebben op onze aarde. Met de toenemende bewijzen van de effecten van plastic afval wordt het steeds duidelijker dat we de plastic kraan dicht moeten draaien voor het te laat is.”

Op Foodlog betoogde Mark Soetman recent dat in plastic verpakte groenten voor minder afval zorgen en niet gedemoniseerd zouden moeten worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *