Aan de slag met trends

Carin Frijters_VLE2-2019

"De enige zekerheid is verandering." Dat zegt Carin Frijters, auteur van het boek 'Prikkel de koopknop’, over de huidige staat waarin de wereld – en daarmee consumenten en retailers – zich bevindt. Zij geeft tijdens het VIP-event 2019 twee lezingen: “Hoe sluit jij als ondernemer aan op de trends en blijf je een boterham verdienen?”

Tekst: Michelle de Koning | Foto's: Chymo & More

Het is als versondernemer belangrijker dan ooit om te weten wat er speelt in de wereld en hoe je daarop in kunt springen. Vroeger deden mensen boodschappen bij de winkels in de buurt, maar zo werkt het al een tijd niet meer. De huidige trends en veranderingen vragen van een ondernemer andere dingen, vaak ook zaken waar je nooit voor gekozen hebt. Je bent slager of viswinkelier geworden vanuit de liefde voor het vak, maar je moet als ondernemer inspelen op de veranderingen in consumentengedrag. Het goede nieuws is: dat kan, en zelfs met beperkte creatieve en financiële middelen kun je belangrijke stappen zetten. Maar je moet eerst weten wat er speelt, de contouren zien.”

Gezond en transparant

“De wereld waar we vandaag de dag in leven draait voor een belangrijk deel om gezondheid. Zeker onder de jongere generatie gaat eten over ‘innerlijke cosmetica’. Wat zit erin en waar komt het vandaan zijn dan ook belangrijke vragen van deze groep. Dat sluit weer aan bij de groeiende transparantie. We weten steeds meer en we willen ook steeds meer weten. Hoe natuurlijk is een product? Hoe duurzaam is de productie ervan? Daar legt de consument – zeker de jongere generatie – de focus op.”

Andere eetmomenten

“We eten steeds minder op de traditionele drie momenten van de dag. Het draait nu om zogenaamde ‘mood-momenten’. Krijg je om drie uur ’s middags trek, dan wil je gelijk iets eten. En als je zin krijgt in vis op het moment dat je niet in de buurt van je eigen vertrouwde viswinkel bent, dan zoek je via je mobiel een alternatief. Er is minder loyaliteit. Dat zie je ook aan de groei van de grote supermarkten en discounters op
versgebied. De consumentenbehoefte verandert. Als specialist moet je bedenken waar jij op in kunt spelen.”

Uiterlijk versus smaak

“Consumenten letten minder op uiterlijk en beslissen vaker op smaak. Dit zie je onder meer door de trend met ‘buitenbeentjes’ in groente en fruit. Het gaat niet meer over hoe iets eruit ziet. Daar moet je als versondernemer mee aan de slag. Je moet kunnen vertellen waar iets vandaan komt en daar moet je vervolgens nog meer over weten. Hoe is het gemaakt, hoe zijn dieren verzorgd, zijn er extra ingrediënten gebruikt en zo ja, welke dan? Dát vinden consumenten belangrijk.”

Weinig tijd

“In Nederland heeft vrijwel iedereen tijdgebrek. Wat betekent dat voor de detaillist? De consument houdt van de supermarkt vanwege het onestop-shop; al je boodschappen onder één dak. En de groei van Albert en sterker nog Picnic laat zien dat thuisbezorgen een grote vlucht neemt. Maar aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat áls consumenten naar een fysieke winkel gaan, ze vaak meer kopen. Dus het loont om daar als ondernemer creatieve dingen voor te verzinnen.

Onderzoek naar groente en fruit laat zien dat 59 procent van de ondervraagden zegt: ‘als mijn aanbieder gezond en gemak biedt, dan ben ik klant’. Daar kun je ook als slager en vishandelaar iets mee.”

Meer betalende klanten

“Van elke bezoeker een betalende klant maken. Dat lukt als je inspeelt op de klantenreis. Waar komt je klant vandaan, waar gaat hij heen en wat kun jij onderweg doen om het hem of haar gemakkelijker te maken? Want als je een klant blij maakt, ontstaat er ook in deze tijd toch nieuwe loyaliteit. Het gaat erom dat je je in het hart van de wensen van de consument bevindt. Zoek naar jouw niche, waar ben jij bijzonder in?”

Over Carin Frijters

Carin Frijters, oprichter van retailadviesbureau CF retail en auteur van de retailbijbel Prikkel de Koopknop en het praktische vervolg RetailTheater. Zij werd nog net niet geboren op de winkelvloer, maar het scheelde niet veel. Haar hele werkzame leven is ze al werkzaam in de retail. Ze inspireert niet alleen, maar bouwt ook samen met retailers aan onderscheidende winkelconcepten.

CF retail helpt bij de (strategische) ontwikkeling of leidt met haar landelijke netwerk van specialisten het project van begin tot eind in goede banen. Daarnaast geeft ze lezingen, trainingen en een mastercourse over retail- en consumententrends en de praktische vertaling ervan naar de winkelvloer. Tevens organiseert ze regelmatig (in binnen- en buitenland) inspiratietours en publiceert ze in allerlei vakbladen over trends en innovatieve winkelconcepten die de consument weten te prikkelen. Carin is daarnaast initiator van platform Retail- Theater en voorzitter van BNS Crisp, de beroepsvereniging Nederlandse stylisten.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Hoe veilig is de website van de slager?

Hoe veilig is de website van de slager?

Online veiligheid wordt steeds belangrijker vanwege de vele hackers en internetcriminelen. Dit geldt met name voor websites waar bezoekers hun persoonlijke gegevens achterlaten. Hoe zit het met de beveiliging van de website van slagers?

De passie van Dario Cecchini

De passie van Dario Cecchini

De worstmakers van Brandt & Levie leerden het vak van de Italiaanse slager Dario Cecchine. Onlangs was hij in Nederland voor een lunch bij Brandt & Levie met zo'n vijftig slagers. Onder het genot van porchetta, één van Dario’s specialiteiten, spraken de slagers over de toekomst.

Hoe gingen de slagers om met de hitte?

Hoe gingen de slagers om met de hitte?

De tweede hittegolf van het jaar was vorige week een feit. Het was extreem warm, het kwik steeg zelfs boven de veertig graden. Ondanks de hitte ging het werk bij de slager gewoon door. Hoe gingen zij om met de warmte?