Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. 

Tijdens de Belgium Chocolate Summit sprak Katelijn Quartier hierover. Zij is gepromoveerd in retail design en is academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. “Er is in de wetenschap erg veel kennis, maar dat is lang niet allemaal bekend bij het publiek”, aldus Quartier. Zij noemt acht punten die van een winkel een experience maken. 

1. Thema
De winkelervaring moet een thema hebben. Een klant koopt niet meer alleen een product, maar wil ook een ervaring

2. Alles moet coherent zijn
Alle uitingen, van de muziek tot het personeel en aankleding moeten coherent zijn en bijdragen aan het thema

3. Geen verstorende elementen
Er zijn geen verstorende elementen. Volgens Quartier accepteert een consument maximaal drie storende elementen, zoals radio, onvriendelijk personeel en een vieze vloer. Hierna gaat de klant waarschijnlijk weg.

4. Inspelen op de gemoedstoestand
De winkel speelt in op de gemoedstoestand van de klant: er zijn elementen aanwezig die een klant vrolijk, sereen of juist nieuwsgierig maken. Dit moet aansluiten op het thema van de winkel.

5. Herinneringen
De winkel creëert herinneringen voor de klant.

6. Prikkel de zintuigen
Alle zintuigen van de klant moeten worden geprikkeld: niet alleen visueel, maar ook wat betreft geur en geluid.

7. Inspelen op onderbewustzijn
Een winkel moet inspelen op het onderbewuste van een klant. Een bepaalde opstelling of kleurcode kan onbewust meer invloed hebben dan klanten zelf denken.

8. Authenticiteit
De winkel is authentiek

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Gouden Trekker Award 2019 voor Gertjan Kiers

Gouden Trekker Award 2019 voor Gertjan Kiers

Vrijdag 19 juli won demoslager Gertjan Kiers de allereerste Gouden Trekker Award. Deze prijs is een initiatief van Team Agro en gaat naar een persoon die zich hard maakt voor de agrarische sector, terwijl hij geen boer of tuinder is. Gertjan kreeg de meeste stemmen van het publiek en is blij met de prijs: "Vooral dat ik gekozen ben door boeren zelf,...

De P’s

De P’s

Weet u nog hoe het zat? De ‘P’s’ van de marketinglessen van vroeger? Prijs, Product, Plaats, Promotie, Presentatie, Personeel. Voor deze P’s is het belangrijk dat ze met elkaar in verband staan en dat we ze niet beschouwen als losstaande componenten. Zo’n ‘samenspel’ van al deze P’s noemen we dan weer de marketingmix.

Lekker en snel klaar: salades en wraps

Lekker en snel klaar: salades en wraps

Het is zomer, dus wil de consument niet lang in de keuken staan. Vandaar dat Jan Nederhoed dit keer een aantal gerechten heeft gemaakt, die snel klaar zijn en toch allerlei gezonde ingrediënten bevatten. Het zijn wraps, gevulde pitabroodjes en een heerlijke salade. Makkelijk voor de slager en voor de klanten.