Arjan Swinkels slaat weg in met waterbuffels

DSC_4251 (2)

Arjan Swinkels houdt waterbuffels op een boerderij in Son en Breugel. De stiertjes worden gemest en geslacht, het vlees vindt via internet zijn afnemers. Van de melk produceert hij yoghurt, ijs en paneer die hij samen met pakketten vlees in zijn winkel verkoopt.

Swinkels vertelt dat marketing belangrijk is voor zijn bedrijf. Hij heeft een website, verkoopt bedrukte mutsen en T-shirts, laat zijn beesten adopteren, geeft ‘vriendschapscertificaten’ uit en een nieuwsbrief waarin hij trots meldt dat de provincie hem in mei tot Groen Bedrijf van de Maand heeft verkozen. “Kijkers worden klanten”, formuleert hij de gedachte erachter.

Tofu

Ook in de media weten kijkers en lezers hem te vinden. De Turks-Nederlandse gemeenschap kent de vette buffelmelk van huis uit en maakt daar yoghurt van. “Als je één Turk kent, ken je ze allemaal”, grijnst hij tevreden. Een Indiase man leerde hij paneer te maken, ‘een soort tofu’, die eveneens grif van de hand gaat. De inwoners van de wijk tegenover kopen graag zijn rauwe melkproducten .

Crowdfunding

Swinkels vertelt dat hij, heel ouderwets of heel nieuw, zelf financiert. “Ik kan morgen mijn dieren verkopen en stoppen.” Uitsluitend melk produceren en mozzarella maken vind hij zonde. Hij wil juist nieuwe dingen doen, zoals vlees verkopen met crowdfunding via het internet. Op het erf staan twee containers, de één om yoghurt en ijs te maken, de ander om vlees in porties te verdelen en te verpakken. “Ik stuur het op, maar afhalen kan ook.”

Kantoorbaan

Swinkels is klein begonnen en wist zijn bedrijf vier jaar te combineren met zijn kantoorbaan. Het was een grote opluchting toen hij besloot om volledig voor zijn bedrijf te gaan. In Frankrijk zag hij hoeveel werd betaald voor streekeigen producten en dat veel boeren alleen maar melk produceerden. “Ik wilde ondernemen, zelf iets met melk doen en zo mijn geld verdienen.” En zijn oog viel op de waterbuffel. “De waterbuffel is totaal anders dan koeien en ze geven minder melk. Acht liter per dag in plaats van veertig.” Toch is de boer tevreden over de stappen die hij de afgelopen jaren heeft gezet.

Wil je meer lezen over de plannen van Arjan Swinkels? Het volledige artikel staat in vakblad Vlees+ magazine nummer 1. Nog geen abonnee? Abonneer nu via: www.vleesplus.nl/abonneren.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Voldoet u al aan de nieuwe privacywet?

Voldoet u al aan de nieuwe privacywet?

Op 25 mei is de nieuwe privacywet in werking getreden. Deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vervangt de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens. Ieder bedrijf moet aan de nieuwe privacyregels in de AVG voldoen, dus ook alle slagers. Door Angelique Bosman De AVG verplicht alle ondernemingen, bedrijven, organisaties en zzp’ers die met...

‘Geef nooit korting!’

‘Geef nooit korting!’

Wie vaak te horen krijgt dat hij (te) duur is, gaat daar op een dag zelf ook in geloven. Bestsellerauteur Jos Burgers steekt met zijn boek ‘Geef nooit korting!’ deze mensen een hart onder de riem. Want wie zijn klanten een goede reden geeft om voor hem te kiezen, hoeft nooit meer met zijn prijs te zakken. “Klanten willen uiteindelijk maar één ding:...

Waterbuffels in de wei

Waterbuffels in de wei

Het boerenbloed begon bij Arjan Swinkels pas op zijn dertigste te kriebelen. Nu houdt hij waterbuffels. De stiertjes worden gemest en geslacht, het vlees vindt via internet zijn afnemers en de melk verwerkt hij zelf tot yoghurt, ijs en paneer. Arjan Swinkels is hiermee een nieuwe weg ingeslagen met zijn opa’s boerderij. Op De Stoerderij lopen de waterbuffels...