BAV wil consumptie van kalkoenvlees verdubbelen

12 februari 2019

De Coöperatieve Vereniging ter Bevordering van Afzet van Vleeskalkoenen (BAV) wil dat Nederlandse consumenten meer kalkoenvlees gaan eten. Waar de Duitse consument jaarlijks 6 kilo kalkoen eet, consumeren Nederlanders 'slechts' 1 kilo. De BAV wil de kalkoenconsumptie in Nederland verdubbelen en is  daarom in samenwerking met de Nederlandse kalkoenhouders gestart met een promotiecampagne.

De campagne is opgebouwd rondom het merk De Slanke Bourgondiër. Onder dit merk vermarkten kalkoenhouders hun producten. De Slanke Bourgondiër staat voor puur en eerlijk. Want het kalkoenvlees onder dit merk komt van Nederlandse boden en voldoen aan alle eisen die de Nederlandse overheid aan kalkoenhouders stelt.

In de campagne benadrukt BAV de gezonde eigenschappen van de kalkoen. Kalkoen is namelijk een van de meest vetarme vleessoorten. Daarnaast is kalkoen makkelijk en op veel verschillende manieren te bereiden. Op de website van De Slanke Bourgondier staan dan ook veel recepten. Ook is het mogelijk om via de website Nederlandse kalkoen te bestellen. 

In Nederland zijn er in het totaal 28 kalkoenbedrijven met 635.853 dieren. In oktober 2017 startte Jumbo met de verkoop van kalkoenvlees met één ster Beter Leven. Dit vlees is sindsdien steeds beter verkrijgbaar. Een van de leveranciers is maatschap Jenniskens in Ysselsteyn. Eigenaar Twan Jenniskens vertelt aan Nieuwe Oogst dat hij zowel Beter Leven als normale kalkoenen houdt. "Die gangbare kalkoenen hebben het ook goed, alleen de Beter Leven-dieren beschikken over nog betere leefomstandigheden."

 

Altijd op de hoogte blijven?