‘Better Chicken Commitment gaat verder dan EU-regels’

3 maart 2021 Xandra Veltman

Wereldwijd verschuift de vleesconsumptie steeds meer naar het pluimvee, weet Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie Nepluvi. Nederlanders aten vorig jaar 18,4 kilo kip, weer een pondje meer dan in 2019. “Van de verschillende vleessoorten heeft kip de gunstigste footprint. Het is de elektrische auto onder het vlees.” Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Jochem Versloot van Jan Zandbergen Group.

“Steeds meer consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe duurzaam het is geproduceerd”, zegt Jochem Versloot, een van de directeuren van de Jan Zandbergen Group. “Ze eten minder vaak vlees maar wel van hoge kwaliteit. Bij kip zien we die trend bij consument en industrie. Daarin spelen we graag een voortrekkersrol.”

Jan Zandbergen is met ‘Innovation that Matters’ een internationale speler op de markt voor vlees, vleesproducten en plantaardige vleesvervangers. Het bedrijf levert aan retailers, foodservice en industrie op de Europese thuismarkt. Versloot: “Wij vinden het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor zaken als duurzaamheid en dierenwelzijn. Dat geldt ook voor steeds meer afnemers. Wij brengen deze thema’s graag extra onder de aandacht. Daartoe ondersteunen we onder meer het Better Chicken Commitment (BCC). BCC bestaat uit een set toonaangevende normen die moet leiden tot hogere welzijnsstandaarden van vleeskuikens in de voedingsindustrie. Met BCC beloven organisaties in 2026 alleen nog kipproducten te gebruiken die aan deze aangescherpte welzijnsnormen voldoen. De meeste van onze kipproducten voldoen al aan hogere normen dan de EU-wetgeving vereist. De BCC-standaarden gaan nóg een stap verder. Omdat wereldwijd nog niet alle leveranciers aan deze strikte eisen kunnen voldoen, zien wij daarin een mediatortaak voor ons weggelegd.”

Daarnaast legt de Jan Zandbergen Group zich toe op het vervaardigen van plantaardige varianten op vlees. Immers, minder vlees betekent meer vleesvervangers. Versloot: “Die moeten dan wel absoluut heel lekker zijn, anders haken mensen af. Samen met ons zusterbedrijf Future Food Group ontwikkelen en produceren wij een breed assortiment vleesvervangers. Dankzij nieuwe technieken blijft dit niet bij sojaburgers, maar maken we innovatieve vezelstructuren die echt de structuur, het mondgevoel en de smaakbeleving geven van diverse vleessoorten, waaronder kip. We maken reepjes ‘kip’, naturel en in diverse smaakvarianten, zoals ‘Thai style’. Ook hebben we vegetarische varianten ‘kipfilet’ voor op brood. Echt het proeven waard.”
De interesse vanuit de markt groeit. Consumenten vragen ernaar. En zo ontstaat steeds meer ruimte voor de ontwikkeling van diervriendelijke, duurzaam geproduceerde kip en kipvervangers. Als het aan de Jan Zandbergen Group ligt, blijft het bedrijf daarin graag vooroplopen.

Dit was deel 2 van de rondvraag 'Markt voor kip blijft groeien'. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de hele rondvraag online of in Vlees+ 1-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?