Bio-beurs toont ontwikkeling biologische sector

28 januari 2019

Op 23 en 24 januari organiseerde Bionext voor de vijfde keer de Bio-beurs. Bijna 9300 bezoekers trokken langs 380 stands en namen deel aan de 80 workshops die werden aan geboden. De Bio-beurs liet zien dat de biologische sector volop in beweging is. 

Bionext-directeur Bavo van den Idsert: “Elk jaar kijk ik weer trots om me heen naar de bedrijvigheid en de energie op de Bio-beurs. Mannenvlees, strokenteelt, koolstofboeren, aanvullende normen voor biologische zuivel, natuurlijke cosmetica, prachtige productinnovaties uit binnen- en buitenland, 100% EKO horeca, het thema echte en eerlijke prijs… De biologische sector staat in de innovatiestand en is klaar om de circulaire landbouwvisie van minister Schouten in praktijk te brengen.”

Prijzen

Op de beurs werden twee prijzen uitgereikt: Biologisch product van 2019 en Ekoland Innovatieprijs. Een vakjury koos het Vegan Brownie Almond Cookie van de Farm Brothers tot 'Biologisch product van het jaar'. Het koekje is gemaakt van haver, spelt en rogge, rijk aan vezels en heeft een smaak van amandelen en chocolade-brownie. "Lekker, verantwoord en vernieuwend", aldus de jury, die bestond uit trendwatcher Anneke Ammerlaan, Nicole Kleuskens, directeur van PS in Foodservice en Rogier Teunissen van Boonstoppel Subsidie Advies.

De titel biologisch product van het jaar gaat naar het meest innovatieve biologische product. De jury beoordeelde ruim 22 nieuwe biologische producten op kansrijkheid in de markt, duurzaamheid in het productieproces en innovativiteit binnen de biologische sector. Naast het winnende Vegan Brownie Almond Cookie deden onder andere Proteïnebrood van TerraSana, Kari’s Knekkebrød Haver Spelt van Kari's Crackers, Lovechock CBD en Vegan cake vijgen & sinaasappel van TerraSana.

De familie Overesch won de Ekoland Innovatieprijs omdat zij "op een innovatieve manier een gesloten kringloop creëert op hun biologische akkerbouwbedrijf en varkenshouderij. Door uitgebreide samenwerking met landgoederen in de omgeving en een gericht natuurbeheer haalt de familie Overesch goede biodiversiteitsdoelen."

Inspiratie

Op het Foodplein werden chef-koks van Dutch Cuisine uitgedaagd om te koken met stier, haan en bok. Dit gebeurde in het kader van de campagne 'Man in de pan'. Mannetjesdieren hebben in de veehouderij weinig economische waarde, omdat ze geen melk of eieren produceren en het vlees nauwelijks wordt gegeten in Nederland. Onterecht vinden de koks, omdat het vlees een rijke smaak heeft.

De Bio-beurs wordt sinds 2015 georganiseerd door Bionext, verbinder van de biologische keten van boer tot consument. De vakbeurs trekt hierbij een brede doelgroep van boeren en tuinders, handelsbedrijven, merken, speciaalzaken, supermarkten en restaurants. Ook overheden, maatschappelijke organisaties, adviesbureaus en onderwijsprofessionals bezoeken de beurs. De data voor volgend jaar zijn al bekend: dan vindt de beurs op 22 en 23 januari plaats.

Altijd op de hoogte blijven?