Boerderij ’t Schop werkt mee aan duurzamere foodsector

Deze maand ontving biologische boerderij ’t Schop de Agrofoodpluim. ’t Schop kreeg deze prijs omdat zij met hun onderneming innovatief bijdragen aan een vitale, duurzame en maatschappelijk gewaardeerde agrofoodsector in Brabant.

Opa van den Broek begon met het opstarten van een gemengd bedrijf. Zijn zoon Cees specialiseerde zich eerst in melkvee, later in vleesvee. Nu staat Cees’ zoon Jan van den Broek aan het roer. Hij heeft het gemengde bedrijf van zijn vader en opa omgetoverd op zijn eigen manier: in een belevingscentrum over streekproducten. Het bedrijf heeft nu een winkel, boerderijkeuken en een vergaderruimte. De winkel verkoopt biologische streekproducten zoals varkensvlees van de Voortse Hoeve uit Hilvarenbeek, Eindhovense kaas van de Genneper Hoeve en groente van Sophia’s tuin.

Van grond tot mond

Hun ideeën over biologisch en duurzaam voert de familie Van den Broek ook door bij het gebruik van het soort koeien: “We kozen bewust voor kwaliteit en een ander koeienras. Bij gangbaar vleesvee wordt 80 procent van de kalfjes met een keizersnee geboren. Daar sta ik niet achter.” Het doel van het bedrijf is: een hamburger met de laagste ecologische voetafdruk. “Eten gaat om het totaalplaatje: van grond tot mond. Daar willen we meer aandacht voor genereren.” De missie die daar bij hoort is: mensen op een positieve manier dichter bij de oorsprong van hun voedsel brengen.

’t Schop gaat verder dan alleen het voldoen aan de eisen voor een biologisch keurmerk. De koeien van ’t Schop leven in de natuurgebieden uit de buurt, stro wordt uit de buurt gehaald en stro met mest belandt weer op verantwoorde manier op het land. Kunstmest wordt niet gebruikt, ziekten en  onkruid op de seizoensgroenten en -fruit worden op een natuurlijke manier bestreden.

Streekproducten

Bij biologische boerderij ’t Schop kunnen consumenten met streekproducten koken en het is mogelijk om er met groepen te gaan eten. De boerderij geeft ook uitleg over hun manier van boeren: diervriendelijk, transparant en duurzaam.

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
‘Zero waste-varkensvlees’ van gelukkige varkens

‘Zero waste-varkensvlees’ van gelukkige varkens

Bij de Belgische biosuper Bio-Planet, dochter van Colruyt, ligt sinds kort 'zero waste'-varkensvlees in de schappen. Geen voedselverspilling, een gesloten kringloop, gelukkige varkens en nog biologisch ook. Door Cécile Janssen - Foodlog "We willen een antwoord bieden op de steeds groeiende vraag naar lokale bioproducten. Elk jaar stijgt de...

Bio-beurs toont ontwikkeling biologische sector

Bio-beurs toont ontwikkeling biologische sector

Op 23 en 24 januari organiseerde Bionext voor de vijfde keer de Bio-beurs. Bijna 9300 bezoekers trokken langs 380 stands en namen deel aan de 80 workshops die werden aan geboden. De Bio-beurs liet zien dat de biologische sector volop in beweging is.  Bionext-directeur Bavo van den Idsert: “Elk jaar kijk ik weer trots om me heen naar de bedrijvigheid...

Minder groei en meer concurrentie voor biologische voeding

Minder groei en meer concurrentie voor biologische voeding

De markt voor biologische voeding groeit al geruime tijd harder dan de markt voor reguliere voeding. Die groei zal de komende jaren onder druk komen te staan door toenemende concurrentie, voorspelt RaboResearch. Rabobank voorspelt dat de marktgroei voor biologische producten de komende jaren iets zal afzwakken, maar nog altijd rond de 3-4% zal...