Boerderij ’t Schop werkt mee aan duurzamere foodsector

Deze maand ontving biologische boerderij ’t Schop de Agrofoodpluim. ’t Schop kreeg deze prijs omdat zij met hun onderneming innovatief bijdragen aan een vitale, duurzame en maatschappelijk gewaardeerde agrofoodsector in Brabant.

Opa van den Broek begon met het opstarten van een gemengd bedrijf. Zijn zoon Cees specialiseerde zich eerst in melkvee, later in vleesvee. Nu staat Cees’ zoon Jan van den Broek aan het roer. Hij heeft het gemengde bedrijf van zijn vader en opa omgetoverd op zijn eigen manier: in een belevingscentrum over streekproducten. Het bedrijf heeft nu een winkel, boerderijkeuken en een vergaderruimte. De winkel verkoopt biologische streekproducten zoals varkensvlees van de Voortse Hoeve uit Hilvarenbeek, Eindhovense kaas van de Genneper Hoeve en groente van Sophia’s tuin.

Van grond tot mond

Hun ideeën over biologisch en duurzaam voert de familie Van den Broek ook door bij het gebruik van het soort koeien: “We kozen bewust voor kwaliteit en een ander koeienras. Bij gangbaar vleesvee wordt 80 procent van de kalfjes met een keizersnee geboren. Daar sta ik niet achter.” Het doel van het bedrijf is: een hamburger met de laagste ecologische voetafdruk. “Eten gaat om het totaalplaatje: van grond tot mond. Daar willen we meer aandacht voor genereren.” De missie die daar bij hoort is: mensen op een positieve manier dichter bij de oorsprong van hun voedsel brengen.

’t Schop gaat verder dan alleen het voldoen aan de eisen voor een biologisch keurmerk. De koeien van ’t Schop leven in de natuurgebieden uit de buurt, stro wordt uit de buurt gehaald en stro met mest belandt weer op verantwoorde manier op het land. Kunstmest wordt niet gebruikt, ziekten en  onkruid op de seizoensgroenten en -fruit worden op een natuurlijke manier bestreden.

Streekproducten

Bij biologische boerderij ’t Schop kunnen consumenten met streekproducten koken en het is mogelijk om er met groepen te gaan eten. De boerderij geeft ook uitleg over hun manier van boeren: diervriendelijk, transparant en duurzaam.

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Slagerij Van Tilburg trekt nieuwe klanten dankzij Spareribs Trophy

Slagerij Van Tilburg trekt nieuwe klanten dankzij Spareribs Trophy

Na vijf keer in de finale won Slagerij Van Tilburg in juni 2018 eindelijk de Spareribs Trophy. Zo'n drie maanden na de overwinning sprak Vlees+ met John en zijn vader Wouter van Tilburg. Spareribs Trophy Dat ze trots zijn op de trofee is duidelijk. Het spandoek hangt nog steeds boven de deur en volgens John blijft dat voorlopig nog even hangen. Ook...

EKO-code bij bio-slagerijen De Groene Weg

EKO-code bij bio-slagerijen De Groene Weg

Bas Antonissen zet biologische varkens af via De Groene Weg. Voor hem geldt sinds 1 januari, net als voor zijn negentig collega's, de EKO-code. 'Duurzaam produceren zit in de genen van de biologische sector en dat maken we nu meetbaar.' De EKO-code hoort bij het EKO-keurmerk dat al sinds 1992 bestaat. De EKO-code die op 1 januari 2018 is geïntroduceerd,...

De Leidsche Vleeschhouwerij verkoopt alleen biologisch vlees

De Leidsche Vleeschhouwerij verkoopt alleen biologisch vlees

Richard en Semra van Rijnswou staan op de markt met de Leidsche Vleeschhouwerij. Ze kochten de marktwagen terwijl ze nog een eigen winkel in Voorschoten hadden. "We wilden naast op de markt staan, ook graag met biologische producten beginnen en die combinatie was in de winkel wat lastig. Je moet voor je certificering namelijk alles heel goed gescheiden...