Butcher’s Heaven is doorspekt met vlees

17 oktober 2017

De tweede editie van Butchers' Heaven (13-15 oktober) kende maar één hoofdrolspeler: vlees. Het was wederom een ‘paradijs voor de carnivoor’. 'Meet the meat' was het thema en op de 60 Big Green Egg waren alle soorten te vinden: kip, lam, kalf, rund, varken, alle verwerkt in verschillende kleine gerechtjes, die met 'bones' te koop waren. Ja, zelfs de festivalmuntjes hadden iets met vlees. De eerste avond was het burgers eten tijdens de 'Friday burgernight'.

Organisator Julius Jaspers had het festival in het Amsterdamse Foodcenter dit jaar in oktober gepland, om meer bezoekers naar binnen te krijgen. Vorig jaar, in juni, was het heel warm, dus vandaar de move naar de herfst. En laat het nu net dit weekend nog volop nazomer zijn met temperaturen boven de 20 graden. Maar dat weerhield de bezoekers er niet van naar Butchers' Heaven te komen. Het programma was zeer uitnodigend en er was heerlijk eten en drinken.

Workshops

Er was veel animo voor de workshops van demo-slager Gert-Jan Kiers en de worstmakers van Brandt en Levie. Ook de BBQ-challenge buiten de hal had veel deelnemers, die onder toeziend oog van Jeroen Hazebroek gerechten op de Big Green Eggs bereidden. Binnen waren tal van proeverijen, zoals Brand bier en wijnen van de Sligro en Jim Beam whiskey. De 25 restaurants profileerden zich met kleine gerechtjes, van worst tot pulled pork, beef en lam.

Burgernight

Het nieuwe element, de Burgernight' op vrijdagavond was een doorslaggevend succes. De entree was gratis en alle 25 restaurants serveerden een burger voor 5 euro. Met een passend wijntje of koud biertje erbij was het genieten geblazen.

Centrale bar

De opstelling in de centrale markthal was gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. De bar had een centrale plek midden in de hal gekregen, zodat niemand ver hoefde te lopen voor een passen drankje bij zijn gerecht. Met een rondje langs de wanden, had je alle kraampjes gehad en kon je een keuze bepalen.

Jaspers liep rond en had alle tijd voor een praatje met bezoekers. “We hebben geleerd van vorig jaar en de indeling hier en daar veranderd. Super, zo druk als het nu is. Echt een succes!”  De kramen met slagerijgerelateerde producten als schorten en messen hebben ook over belangstelling geen klagen. En voor de zoetekauwen was er een toetje in de vorm van een ijsje of de kokosbollen van Madame Cocos. Een derde editie komt er zeker, verklaart Jaspers. Hij heeft met dit concept een succesformule in handen.

Altijd op de hoogte blijven?