Campagne Man in de Pan van start

Vlees+_Man in de Pan

Bionext startte vorige week met de campagne 'Man in de Pan. De campagne moedigt consumenten aan om het vlees van hanen, bokken en stieren te gebruiken. Op de website staan allerlei tips en recepten. Daarnaast kunnen consumenten berekenen hoeveel mannetjesdieren er horen bij hun zuivel- en eierconsumptie.

Vlees van mannetjesdieren

Het vlees van hanen, bokken en stieren in Nederland vrij onbekend, terwijl het in sommige landen een delicatesse is. Zo is bokkenvlees populair in de Spaanse en Portugese keuken. Het biologische mannenvlees is vaak duurder dan we gewend zijn. Dit komt omdat ze van rassen zijn die niet speciaal gefokt worden voor de vleesproductie. De dieren groeien minder snel en ze eten meer. Daarom belandden de dieren vaak in diervoer of de gangbare mesterij.

Man in de Pan

De campagne Man in de Pan is onderdeel van een groter project waarin een respectvolle plek wordt gezocht voor biologische mannetjesdieren. De biologische geitenhouders hebben hun krachten gebundeld in de Bio Goat Meat Coöperatie en gunnen de bokjes een biologisch leven op de eigen boerderij. Ook de melkveehouders en de legkippenhouders zijn zich aan het organiseren. Enkele individuele boerderijen hebben al een programma voor hun haantjes of stiertjes.

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN. Bionext werkt inhoudelijk samen met de Bio Goat Meat Coöperatie, De Bokkenbunker, Dijverhof, De Lankerenhof, Weerribben Zuivel, Ecofields, Boerderij Eyckestein, De Grote Kamp en Ekoplaza.

Boktober

In oktober kunnen consumenten op een makkelijke manier kennismaken met het vlees van geitenbokjes tijdens een van de Boktoberevenementen van de Bio Goat Meat Coöperatie. Onder andere in Den Bosch, Amersfoort, Amsterdam en Utrecht zijn Boktoberfesten waar bezoekers bijvoorbeeld bokworstjes kunnen proeven.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
RCC tikt Wakker Dier op de vingers

RCC tikt Wakker Dier op de vingers

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Wakker Dier op de vingers getikt voor de eet-geen-dierendag campagne. De commissie noemt de claim van deze campagne, dat als 'iedereen nou een dag geen vlees eet, dat je dan 500.000 dieren spaart', misleidend en oneerlijk. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) diende de klacht in bij de RCC. "Goed,...

ZOUT versus ZOUT

ZOUT versus ZOUT

Mineraal zout is waarschijnlijk de meest toegepaste hulpstof in de slagerij en de vlees(waren)industrie. Ons traditionele keukenzout heeft verschillende namen; de chemische naam is natriumchloride (NaCl), maar het kent ook andere namen die iets zeggen over de herkomst zoals zeezout, mijnzout of steenzout. Maar ook bestaat er kleurzout (colorozo). Door...

Stunten met vlees voor meer dierenwelzijn

Stunten met vlees voor meer dierenwelzijn

Deze week staat in het teken van het Beter Leven Keurmerk. Supermarkten brengen van 22 tot en met 28 oktober diervriendelijke producten extra onder de aandacht. Foodlog vroeg supermarkten wat zij bijdragen aan de landelijke Beter Leven Week. Door Hasna Chelhi - Foodlog De Beter Leven Week is een initiatief van de Dierenbescherming....