Check in, op zoek naar zin en betekenis in bedrijven

Check in

“Vliegen was zijn leven. Niet zijn beroep.” Dat vertelt Jochanan Eynikel over zijn opa die piloot was bij Sabena (de voorloper van Brussels Airlines). Na zijn pensionering werd filosofie opa’s grote liefde en zo inspireerde hij Eynikel om Wijsbegeerte te studeren. Die twee dingen combineert hij nu in het boek Check in. Wat drijft een mens en wat zijn de bestaansredenen voor een bedrijf? Zeker nu kritische consumenten en burgers bedrijven en organisaties steeds meer uitdagen, zijn dat belangrijke fundamentele vragen om te beantwoorden.

“Ik ervaar weinig afstand tussen wat ik doe en ik wie ik ben.” Met zijn persoonlijke verhaal en dat van zijn grootvader wil Eynikel laten zien dat zingeving begint bij jezelf. Zingeving en betekenis in professioneel contact zijn onlosmakelijk verbonden met iemands persoonlijke betekeniskader. En dan gaat het niet om het vinden van de ultieme droombaan of succes­formule, maar hoe je je persoonlijk tot je werk verhoudt. Moet je een deel van jezelf bij de bedrijfsdeuren achterlaten, of kun je je volle zelf zijn? Eynikel betoogt dat zingeving in het werk steeds belangrijker wordt met het oog op langer werken en digitalisering. Hoe blijft werk na dertig jaar uitdagend en boeiend? Hoe geven we werk vorm als automatisering een aanzienlijk deel van ons werk overneemt?

Zelf ben ik niet goed in het doorgronden van filosofische verhandelingen en op sommige momenten in het boek verzandt Eynikel wat mij betreft daar iets te veel in. Maar door de oefeningen in het laatste deel van het boek wordt het toch opeens weer heel praktisch en kun je er met je eigen werk of onderneming mee aan de slag.

Eynikel zet stappen op een rij die bedrijven kunnen zetten om van binnenuit hun zingevend vermogen te versterken. Om een organisatiecultuur en bedrijfsdoel neer te zetten, waarbij medewerkers zich persoonlijk betrokken voelen. Organisaties, waarbij je als persoon kunt ‘inchecken’. “De essentie van inchecken is dat je een actie onderneemt, waarmee je je aanwezigheid binnen een ruimer geheel toont.” Of dat nou inchecken is voor een vliegreis, het tonen van je aanwezigheid op een festival, of je verbonden voelen met een groep mensen met wie je een mooi moment of een gezamenlijk doel deelt.

Tot slot geeft het boek ook voor deze coronatijd handvatten. Het biedt zicht op zingeving en op doelen stellen en laat je heel praktisch zien hoe je dat doet. En ik vind het een helpende gedachte dat niet de omstandigheden maar de manier waarop wij ons tot de omstandigheden verhouden bepalen of we zin en betekenis vinden in het leven.

Check in, op zoek naar zin en betekenis in bedrijven van Jochanan Eynikel  is verkrijgbaar bij Bazarow, de online boekhandel die meer dan 1,5 miljoen titels binnen 24 uur kan leveren.

Reactie toevoegen

 
Dossiers