Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

reclame tv_pixabay

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

BvA wil dat merken een belangrijke rol kunnen spelen om duurzame keuzes te stimuleren bij de consument. De gids sluit aan bij deze visie. “Merken kunnen en willen steeds vaker bijdragen aan duurzaam gedrag en daarover communiceren”, zegt Henriette van Swinderen, Directeur van bvA. “Maar tot nu toe waren de regels niet altijd duidelijk, waardoor adverteerders terughoudend werden.” De nieuwe gids licht de huidige regelgeving toe en geeft praktische voorbeelden om duidelijkheid te geven over wat wel en niet kan. “Zo weten adverteerders op welke manier zij hun duurzaamheidsreclame moeten onderbouwen en kunnen consumenten vertrouwen op de reclame die zij te zien krijgen.”

Urgent voor consumenten en merken

De Reclame Code Commissie ziet een groeiend aantal klachten over duurzaamheidsclaims. Daarom geeft de gids duidelijke richtlijnen. Aan de hand van 6 principes worden de regels in detail uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden uit de Nederlandse praktijk. Voor een snel overzicht van de regels is een praktische checklist toegevoegd. Marketeers, bureaus en andere betrokkenen in het marketingproces kunnen zo de belangrijkste valkuilen vermijden.

Code voor Duurzaamheidsreclame

Recent is de Milieu Reclame Code gemoderniseerd naar Code voor Duurzaamheidsreclame, met extra handvatten voor reclame over duurzaamheid. De code is in lijn met de Leidraad Duurzaamheidsclaims van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De gids helpt merken bij een goede naleving van de in Nederland geldende regels. De Checklist Duurzaamheidsreclame uit de gids is ook los beschikbaar voor niet bvA-leden.

Inspelend op deze ontwikkelingen is recent de Milieu Reclame Code gemoderniseerd naar Code voor Duurzaamheidsreclame die extra handvatten biedt voor reclame over duurzaamheid. Deze code is in lijn met de Leidraad Duurzaamheidsclaims van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Om merken te helpen bij een goede naleving van alle in Nederland geldende regels voor duurzaamheidsreclame is deze gids gelanceerd. De Checklist voor Duurzaamheidsclaims uit de gids is ook los beschikbaar voor niet bvA-leden en hier te bekijken. 

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Nederlandse varkenshouders werken samen met PLUS

Nederlandse varkenshouders werken samen met PLUS

Veertien Nederlandse varkenshouders gaan samenwerken met PLUS. Hiermee kiest de supermarktketen voor een eigen, gesloten keten voor vers varkensvlees en -vleeswaren. Samen met leverancier Vion en de varkenshouders uit Good Farming Star-keten wil de supermarkt verder werken aan smaak, dierenwelzijn en milieu.

Een duurzame wereld

Een duurzame wereld

Het is inmiddels duidelijk: we moeten onze manier van leven aanpassen, willen we onze aarde behouden voor de generaties na ons. Duurzaamheid en werken aan een circulaire economie zijn voor ieder mens en elk bedrijf noodzakelijk. Daarin valt enorm veel te winnen. Kijk alleen maar naar de verspilling van voedsel. Wereldwijd gaat er elk jaar 750 miljard...