Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Bionext Biologisch onderzoek

Beeld: Bionext

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Bionext, toont dat de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Biologische producten zijn duurder omdat er bijvoorbeeld geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt, maar ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de boer.

Geen goed beeld van verschillen

56% van de consumenten geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Kennis over de producten heeft effect op de houding van de consument. Het meest overtuigende argument om biologische producten te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%), gevolgd door dierenwelzijn (27%) en geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

“Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is,” zegt Michaël Wilde, directeur Bionext, in een persbericht. “We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch.” De Biokennisweek, het jaarlijkse evenement van Bionext, start vandaag.

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Komkommertijd

Komkommertijd

Vaak is de vakantieperiode een beetje slappe tijd. Of eigenlijk zou ik nu moeten zeggen ‘was’. Bedrijven en scholen gingen dicht en veel vaste klanten gingen op vakantie. Het was dan ook beslist niet ongebruikelijk dat de slagerij een paar weken dichtging.

Nederlandse varkenshouders werken samen met PLUS

Nederlandse varkenshouders werken samen met PLUS

Veertien Nederlandse varkenshouders gaan samenwerken met PLUS. Hiermee kiest de supermarktketen voor een eigen, gesloten keten voor vers varkensvlees en -vleeswaren. Samen met leverancier Vion en de varkenshouders uit Good Farming Star-keten wil de supermarkt verder werken aan smaak, dierenwelzijn en milieu.

Biologische varkenshouderij Overesch wint Modderpoeltrofee 2019

Biologische varkenshouderij Overesch wint Modderpoeltrofee 2019

De biologische varkenshouderij Overesch in Raalte wint de Modderpoeltrofee 2019. Het is de vijftiende keer dat deze prijs wordt uitgereikt. Wakker Dier organiseert de Modderpoelverkiezing ieder jaar om aandacht te vragen voor dierenwelzijn.  Bij de modderpoelverkiezing kan gestemd worden op de mooiste modderpoel. Varkenshouderij Overesch, een...