Consument heeft geen probleem met vegaburger

Beyond Meat burger_pixabay

Foto: Pixabay

Wat is de juiste benaming voor vleesvervangers? Mag een plantaardige vervanging voor een hamburger een vegaburger worden genoemd? Op 19 oktober stemt het Europees Parlement over een verbod op benamingen als vegaworst of vegaburger omdat deze misleidend zouden zijn. Hoe denken consumenten hierover? Radar vroeg het aan hun testpanel. 

Het testpanel van Radar bestaat uit ruim 22.000 leden. 96 procent van hen heeft geen problemen met benamingen als vegaworst. Zij begrijpen dat er geen vlees in zit, maar dat het om een vegetarische variant gaat. De vegabenaming maakt het volgens sommige leden makkelijker om deze producten te vinden. Er zijn consumenten die er bewust voor kiezen om geen vlees te eten vanwege het klimaat of dierenwelzijn, maar zij kiezen dan wel voor een product dat op vlees lijkt.

Vlees is vlees

Een meerderheid van tweederde is tegen een verbod. Zij vinden de benamingen duidelijk. De vleesindustrie denkt daar anders over. Vlees is vlees. Op Europees niveau starten zij daarom de campagne 'ceci n’est pas un steak’ en spreekt van culturele kaping. Jean-Pierre Fleury, voorzitter van de Copa-Cogeca werkgroep voor rundvlees: “Bepaalde marketingbureaus gebruiken deze benamingen met opzet om de consument in verwarring te brengen. Deze gelooft nu dat het vervangen van het ene product door een ander product geen invloed heeft op de voedingsinname.”

 

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Avo inspireert slagers met streetfood, vegan & BBQ

Avo inspireert slagers met streetfood, vegan & BBQ

Voor de derde keer organiseerden Ron Kuipers en Martijn Lelsz een AVO-seminar – ditmaal over streetfood, veganistische producten en bbq’s. Zowel ambachtelijke slagers, groothandelaren als de industrie waren vertegenwoordigd op 3 en 4 maart in de fabriek in Osnabrück.

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Op een dinsdagmiddag in januari is het bomvol in de werkplaats van Slagerij Van Asch in Soest. Met een specifieke reden: de slagers van Gelderblom oriënteren zich op vegetarische producten.

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Van 13 tot en met 16 januari was de Amsterdamse RAI het toneel van de Horecava. Zo´n 75.000 ondernemers en dagjesmensen bezochten de RAI om de nieuwste trends en innovaties in de horecawereld te zien én te proeven. Voor veel slagers is het jaarlijkse horeca-evenement een inspirerend uitje.