Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Gemak_Meat&Meals

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende lifestyle in voedings- en genotmiddelen bij met name jongeren.

Ook thuis is sprake van een verandering van manier van eten. Thuis kiezen consumenten in toenemende mate "voor gemak en luxe,” volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Consumenten lieten in 2018 vaker zowel hun boodschappen als hun maaltijden thuisbezorgen. De omzet van maaltijdbezorging steeg met 13,4% naar €1,7 miljard en de bezorging van boodschappen nog harder, met 29% naar €1,4 miljard.

De komende jaren verwacht het FSIN een doorbraak van het nieuwe fenomeen ‘superants’, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Voorbeelden daarvan zijn de foodmarkten van Jumbo. Albert Heijn beloofde eind vorig jaar met ‘eethoeken’ te komen. Het traditionele supermarktmodel van weekboodschappen gaat op de helling volgens Grievink.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Wat voor versondernemer ben jij?

Wat voor versondernemer ben jij?

Tijdens het VIP-event hield Carin Frijters de presentatie 'De ondernemende verswinkel'. In haar presentatie nam Carin haar toehoorders mee in de mogelijkheden die je als verswinkel hebt om in te spelen op ontwikkelingen van vandaag de dag. Volgens Carin zijn er vier identiteiten waar je als versondernemer voor kunt kiezen.

De twee broers van Slagerij Gebroeders Hiel

De twee broers van Slagerij Gebroeders Hiel

De broers Joop en Peter Hiel komen uit een echte slagersfamilie. Zowel hun opa als hun vader hadden een slagerij. Ook Joop en Peter zitten in het slagersvak. Samen met hun compagnon Jacob Roodenburg runnen ze de Slagerij Gebroeders Hiel. De slagerij van hun vader zat in een dijkwinkel in Rotterdam-Zuid. Het gezin woonde boven de winkel en beide broers...

Jan Zandbergen introduceert Everlamb

Jan Zandbergen introduceert Everlamb

Jan Zandbergen brengt een nieuw vleesmerk voor de foodservice op de markt. Everlamb bestaat uit een breed assortiment bevroren lamsvlees, zoals lamskoteletten, lamszadeltjes en lamsboutschijven, maar ook lamsburgers, -gehakt en medaillons. Het lamsvlees is nauwkeurig, standaard geportioneerd (afmeting en/of gewicht). Dit geeft verschillende voordelen...