Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Gemak_Meat&Meals

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende lifestyle in voedings- en genotmiddelen bij met name jongeren.

Ook thuis is sprake van een verandering van manier van eten. Thuis kiezen consumenten in toenemende mate "voor gemak en luxe,” volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Consumenten lieten in 2018 vaker zowel hun boodschappen als hun maaltijden thuisbezorgen. De omzet van maaltijdbezorging steeg met 13,4% naar €1,7 miljard en de bezorging van boodschappen nog harder, met 29% naar €1,4 miljard.

De komende jaren verwacht het FSIN een doorbraak van het nieuwe fenomeen ‘superants’, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Voorbeelden daarvan zijn de foodmarkten van Jumbo. Albert Heijn beloofde eind vorig jaar met ‘eethoeken’ te komen. Het traditionele supermarktmodel van weekboodschappen gaat op de helling volgens Grievink.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
De Nederlandse foodsector blijft groeien

De Nederlandse foodsector blijft groeien

In 2018 groeide de toegevoegde waarde van de Nederlandse foodsector met ruim 4,5 procent. Deze trend zet zich door in 2019, dan wordt een stijging van meer dan 2 procent verwacht. De groei komt door de stijgende binnenlandse vraag en een stabiele ontwikkeling van de export. Aan die exportgerichtheid kleeft een risico. De Brexit negatieve gevolgen hebben....

Stunten met vlees voor meer dierenwelzijn

Stunten met vlees voor meer dierenwelzijn

Deze week staat in het teken van het Beter Leven Keurmerk. Supermarkten brengen van 22 tot en met 28 oktober diervriendelijke producten extra onder de aandacht. Foodlog vroeg supermarkten wat zij bijdragen aan de landelijke Beter Leven Week. Door Hasna Chelhi - Foodlog De Beter Leven Week is een initiatief van de Dierenbescherming....

Slager Fred Piepenbrock gelooft in eigen kwaliteit

Slager Fred Piepenbrock gelooft in eigen kwaliteit

Al 28 jaar staat slager Fred Piepenbrock aan het roer van slagerij Piepenbrock in Diemen. Deze grote ambachtelijke slagerij is georganiseerd als een supermarkt. Klanten lopen met hun mandje door de zaak en rekenen af bij de kassa. Maar er is ook bedienend personeel en alles is vers en ambachtelijk bereid. Naast vlees en vleeswaren verkoopt de slager...