Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Gemak_Meat&Meals

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende lifestyle in voedings- en genotmiddelen bij met name jongeren.

Ook thuis is sprake van een verandering van manier van eten. Thuis kiezen consumenten in toenemende mate "voor gemak en luxe,” volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Consumenten lieten in 2018 vaker zowel hun boodschappen als hun maaltijden thuisbezorgen. De omzet van maaltijdbezorging steeg met 13,4% naar €1,7 miljard en de bezorging van boodschappen nog harder, met 29% naar €1,4 miljard.

De komende jaren verwacht het FSIN een doorbraak van het nieuwe fenomeen ‘superants’, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Voorbeelden daarvan zijn de foodmarkten van Jumbo. Albert Heijn beloofde eind vorig jaar met ‘eethoeken’ te komen. Het traditionele supermarktmodel van weekboodschappen gaat op de helling volgens Grievink.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Uitbreiding foodbezorging Post NL

Uitbreiding foodbezorging Post NL

Post NL breidt de foodbezorging verder uit. Boodschappen, maaltijdboxen en verse voedselproducten kunnen nu ook tussen 8.00 en 13.00 uur worden bezorgd bij bedrijven en consumenten. Foodbezorging Post NL Meer dan 50 foodaanbieders, waaronder Ekoplaza, Mathijs Maaltijdbox, Beef & Steak en Bakkerij Remmerswaal, laten hun producten door Post NL bezorgen...

Vlees werd 3,8 procent duurder vorig jaar

Vlees werd 3,8 procent duurder vorig jaar

In de winkel werd vlees in 2017 3,8 procent duurder. Dat is de grootste stijging sinds 2001. Pluimveevlees steeg met 5 procent het sterkst in prijs. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door Hasna Chelhi - Foodlog In 2017 betaalde de consument 3,8 procent meer voor zijn vlees dan het jaar ervoor. Ook de prijzen bij producenten,...

Keurslager legt specialiteiten in de supermarkt

Keurslager legt specialiteiten in de supermarkt

Keurslager Tim de Gier uit Nijkerk werkt samen de plaatselijke Jumbo Rob & Cindy Veltink. Van donderdag tot en met zondag liggen er specialiteiten van de slager bij de vleesafdeling van de supermarkt. Jumbo Rob & Cindy Veltink heeft al meerdere lokale producten in de schappen liggen. Eigenaar Rob Veltink werkt graag samen 'lokale helden'. Zo...