Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Gemak_Meat&Meals

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende lifestyle in voedings- en genotmiddelen bij met name jongeren.

Ook thuis is sprake van een verandering van manier van eten. Thuis kiezen consumenten in toenemende mate "voor gemak en luxe,” volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Consumenten lieten in 2018 vaker zowel hun boodschappen als hun maaltijden thuisbezorgen. De omzet van maaltijdbezorging steeg met 13,4% naar €1,7 miljard en de bezorging van boodschappen nog harder, met 29% naar €1,4 miljard.

De komende jaren verwacht het FSIN een doorbraak van het nieuwe fenomeen ‘superants’, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Voorbeelden daarvan zijn de foodmarkten van Jumbo. Albert Heijn beloofde eind vorig jaar met ‘eethoeken’ te komen. Het traditionele supermarktmodel van weekboodschappen gaat op de helling volgens Grievink.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Onveilige ossenstaart van Veviba ook in Nederland terechtgekomen

Onveilige ossenstaart van Veviba ook in Nederland terechtgekomen

Uit het traceringsonderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat ook bij Nederlandse bedrijven ossenstaarten van het Belgische vleesbedrijf Veviba terecht zijn gekomen. In eerste instantie ging het om 19 groothandels, slagers, supermarkten en horecaondernemingen. 21 maart maakte de NVWA bekend dat hier 16 bedrijven bij waren...

De eerste plasticvrije supermarkt ter wereld

De eerste plasticvrije supermarkt ter wereld

Sinds 28 februari huisvest Amsterdam een wereldprimeur: de allereerste plasticvrije supermarkt. In de Nederlandse pers kreeg het nieuws niet veel aandacht. Toch haalde het nieuws buitenlandse media. Door Cécile Janssen - Foodlog "You can buy gluten-free, fat-free and dairy-free so why not plastic-free?' Dutch retailer launches plastic-free aisle", schrijft vakblad...

CBS: "Slagers en poeliers verdwijnen uit het straatbeeld"

CBS: "Slagers en poeliers verdwijnen uit het straatbeeld"

Supermarkten blijken de drijvende kracht achter de groei in omzet én aantal winkels waar food wordt verkocht. In 2017 maakten winkels in voedings- en genotmiddelen 3,1 procent meer omzet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven dat van 2008. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen kwam ook het volume hoger uit dan in 2008, meldt het...