Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Gemak_Meat&Meals

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende lifestyle in voedings- en genotmiddelen bij met name jongeren.

Ook thuis is sprake van een verandering van manier van eten. Thuis kiezen consumenten in toenemende mate "voor gemak en luxe,” volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Consumenten lieten in 2018 vaker zowel hun boodschappen als hun maaltijden thuisbezorgen. De omzet van maaltijdbezorging steeg met 13,4% naar €1,7 miljard en de bezorging van boodschappen nog harder, met 29% naar €1,4 miljard.

De komende jaren verwacht het FSIN een doorbraak van het nieuwe fenomeen ‘superants’, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Voorbeelden daarvan zijn de foodmarkten van Jumbo. Albert Heijn beloofde eind vorig jaar met ‘eethoeken’ te komen. Het traditionele supermarktmodel van weekboodschappen gaat op de helling volgens Grievink.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Slager Fred Piepenbrock gelooft in eigen kwaliteit

Slager Fred Piepenbrock gelooft in eigen kwaliteit

Al 28 jaar staat slager Fred Piepenbrock aan het roer van slagerij Piepenbrock in Diemen. Deze grote ambachtelijke slagerij is georganiseerd als een supermarkt. Klanten lopen met hun mandje door de zaak en rekenen af bij de kassa. Maar er is ook bedienend personeel en alles is vers en ambachtelijk bereid. Naast vlees en vleeswaren verkoopt de slager...

Vlees werd 3,8 procent duurder vorig jaar

Vlees werd 3,8 procent duurder vorig jaar

In de winkel werd vlees in 2017 3,8 procent duurder. Dat is de grootste stijging sinds 2001. Pluimveevlees steeg met 5 procent het sterkst in prijs. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door Hasna Chelhi - Foodlog In 2017 betaalde de consument 3,8 procent meer voor zijn vlees dan het jaar ervoor. Ook de prijzen bij producenten,...

Keurslager legt specialiteiten in de supermarkt

Keurslager legt specialiteiten in de supermarkt

Keurslager Tim de Gier uit Nijkerk werkt samen de plaatselijke Jumbo Rob & Cindy Veltink. Van donderdag tot en met zondag liggen er specialiteiten van de slager bij de vleesafdeling van de supermarkt. Jumbo Rob & Cindy Veltink heeft al meerdere lokale producten in de schappen liggen. Eigenaar Rob Veltink werkt graag samen 'lokale helden'. Zo...