Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Gemak_Meat&Meals

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende lifestyle in voedings- en genotmiddelen bij met name jongeren.

Ook thuis is sprake van een verandering van manier van eten. Thuis kiezen consumenten in toenemende mate "voor gemak en luxe,” volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Consumenten lieten in 2018 vaker zowel hun boodschappen als hun maaltijden thuisbezorgen. De omzet van maaltijdbezorging steeg met 13,4% naar €1,7 miljard en de bezorging van boodschappen nog harder, met 29% naar €1,4 miljard.

De komende jaren verwacht het FSIN een doorbraak van het nieuwe fenomeen ‘superants’, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Voorbeelden daarvan zijn de foodmarkten van Jumbo. Albert Heijn beloofde eind vorig jaar met ‘eethoeken’ te komen. Het traditionele supermarktmodel van weekboodschappen gaat op de helling volgens Grievink.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Omzet biologische voeding verdrievoudigd in tien jaar

Omzet biologische voeding verdrievoudigd in tien jaar

De consumentenbestedingen aan biologische voeding zijn in 2016 met 10 procent gestegen naar 1,4 miljard Euro. Daarmee is de omzet van biologische voeding ten opzichte van tien jaar geleden verdrievoudigd. Het biologisch areaal groeit weer met 3 procent en het aantal omschakelende boeren bereikte met 248 een recordhoogte in 2016. Bionext zette de cijfers...

Gesjoemel met kip schokt Groot-Brittannië

Gesjoemel met kip schokt Groot-Brittannië

De leverancier van een derde van alle in Groot-Brittannië gegeten kip, sjoemelt met houdbaarheidsdata, verpakkingen en traceerbaarheid. Dat ontdekten de Britse krant The Guardian en het tv-programma ITV News. Een nieuw voedselveiligheidsschandaal schokt Groot-Brittannië. Cécile Janssen - Foodlog  Het Britse 2 Sisters Food Group levert een derde van...

Boodschappenspot toont lokale bezorgdiensten

Boodschappenspot toont lokale bezorgdiensten

Consument bestellen boodschappen steeds vaker online. Boodschappenspot.nl wil in beeld brengen bij welke supermarkten, bakkers, slagers of andere foodwinkels de consument online kan bestellen. De bètaversie van de site is inmiddels gelanceerd. Zoekmachine Boodschappenspot.nl is als het ware een zoekmachine voor foodwinkels. De consument typt de locatie,...