Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Gemak_Meat&Meals

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende lifestyle in voedings- en genotmiddelen bij met name jongeren.

Ook thuis is sprake van een verandering van manier van eten. Thuis kiezen consumenten in toenemende mate "voor gemak en luxe,” volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Consumenten lieten in 2018 vaker zowel hun boodschappen als hun maaltijden thuisbezorgen. De omzet van maaltijdbezorging steeg met 13,4% naar €1,7 miljard en de bezorging van boodschappen nog harder, met 29% naar €1,4 miljard.

De komende jaren verwacht het FSIN een doorbraak van het nieuwe fenomeen ‘superants’, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Voorbeelden daarvan zijn de foodmarkten van Jumbo. Albert Heijn beloofde eind vorig jaar met ‘eethoeken’ te komen. Het traditionele supermarktmodel van weekboodschappen gaat op de helling volgens Grievink.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Boodschappenspot toont lokale bezorgdiensten

Boodschappenspot toont lokale bezorgdiensten

Consument bestellen boodschappen steeds vaker online. Boodschappenspot.nl wil in beeld brengen bij welke supermarkten, bakkers, slagers of andere foodwinkels de consument online kan bestellen. De bètaversie van de site is inmiddels gelanceerd. Zoekmachine Boodschappenspot.nl is als het ware een zoekmachine voor foodwinkels. De consument typt de locatie,...

Mager gehakt supermarkt bevat veel vet

Mager gehakt supermarkt bevat veel vet

Veel supermarkten verkopen ‘mager’ of ‘extra mager’ gehakt dat nog behoorlijk veel vet bevat. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Daarom pleit de bond voor aanpassing van de regels, zodat de term ‘mager’ alleen nog gebruikt mag worden voor gehakt met maximaal 10 procent vet. Supermarkt De consumentenbond liet voor het onderzoek het vetgehalte...

Hoogvliet roept biefstuk en tartaar terug

Hoogvliet roept biefstuk en tartaar terug

Hoogvliet roept uit voorzorg Duitse biefstuk en rundertartaar terug. Tijdens een controle is in enkele verpakkingen listeria aangetroffen. Met het oog op de veiligheid van de klanten is daarom besloten deze producten uit de schappen van de slagerijafdelingen te halen. Het gaat om producten die zijn geproduceerd in de Hoogvliet slagerij, met EG-nummer...